I
I
59
F
I
I
I
I
I
10
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
SCHRIJVEN
Bij het onderzoek in dit vak kon aan bijna alle candi
daten een voldoend cijfer worden toegekend. De meeste
schreven een behoorlijke, sommige een goede hand.
Aan de hoofdletters en de cijfers had meer zorg gewijd
moeten zijn.
■il
gedragen, zoo goed als niets verstond, terwijl toch stem
en gehoor der candidaat goed bleken te zijn.
Ook nu weer was, evenals bij vroegere examens, op te
merken, dat vrij wat candidaten de intervallen onzuiver
zongen, tengevolge van de gewoonte om de afgeleide tonen
met dezelfde namen te zingen als de stamtonen.
Eenmaal kon de Sub-Commissie het cijfer 9 toekennen
aan een candidaat, die zuiver, mooi en met voordracht
zong, en wier theoretische kennis ook goed was.
OPVOEDING EN ONDERWIJS.
In verreweg de meeste gevallen (49) kozen de candidaten
het opstel over het vertellen; 15 maal werd het spelen
behandeld en slechts 7 maal viel de keuze op het opstel
over het handhaven der orde.
Gewoonlijk stoorden de candidaten zich absoluut niet
aan de opgave; ze maakten eenvoudig een opstel over
„Het Vertellen”. De sub-commissie vermoedt, dat, hoe een
opgave over Vertellen ook mocht hebben geluid, steeds
hetzelfde opstel te voorschijn zou zijn gekomen. Het onder
werp was blijkbaar door de candidaten geprepareerd en,
hetgeen er over te zeggen viel, in het geheugen geprent,
wat ten gevolge had, dat door die candidaten een opstel
gemaakt werd over het vertellen in het algemeen, hetgeen
niet de bedoeling van de opgave was.
Bij het mondeling examen werd gevraagd naar het aan
deel, hetwelk de bewaarschool kan hebben in de lichame
lijke, verstandelijke en zedelijke vorming der kinderen.
Over het geheel was de kennis der candidaten oppervlak
kig. Eigenaardig was het ook, dat er zooveel technische
termen gebruikt werden waarvan de candidaten de be-
teekenis niet begrepen. Heel vaak wisten ze wel, hoe er in
de bewaarschool moet gewerkt worden, maar hadden ze
blükbaar verzuimd eens na te denken over het waarom der
verschillende voorschriften.
Over de wijze, waarop in de school de orde moet worden
gehandhaafd konden enkele candidaten veel goeds vertel
leu. Dikwijls echter werd nog „gewennen aan orde en net
heid” verward met „handhaving der orde in de klasse.”