I I I 59 i 12 VERSLAG BEWAAR.SCHOOL-AKTE-EXAMENS. FROBELLES. soorten mozaïek of ringen; het aanbrengen van verande ringen aan de verkregen vormen, enz. Enkele candidaten gaven blijk, niet alleen zelf een voor werp, bouw- of sehoonheidsvorm te kunnen samenstellen, inaar ook de wijze te kennen, waarop de leerstof den kin deren kan worden aangeboden, en een goed inzicht te heb ben in de manier, waarop men de kinderen kan brengen tot zelf denken en zelf handelen. Bij de Fröbellessen werden gebruikt: 2e speelgave; 3e en 3e gave C; 3e gave B en C; 4e gave B en C; 5e gave; 5e gave B; stokjes; ringen en stokjes; mozaïek, lange- eu korte vlechtlatten en vouwblad. De candidaten kregen bij de voorbereiding een der ge noemde leermiddelen en mochten de leerstof dan zelve kiezen. Bovendien werd haar medegedeeld, dat de leerlin gen uit de twee hoogste klassen waren en het leermiddel kénden door herhaald gebruik. De sub-commissie moet echter constateeren, dat verschei dene candidaten óf weinig nota hebben genomen van deze, met nadruk gegeven toelichting, óf niet op de hoogte waren van de verdeeling der leerstof in verband met leeftijd en ontwikkeling der leerlingen. Meermalen toch bleek de leerstof tè eenvoudig, tè beperkt, beneden het „kunnen'’. De klasse werd dan woelig; een deel der leerlingen maakte het werk af, vóór dat zulks door de candidaten geweusehl werd. Soms ook heerschte een drukkende stilte, want de onbeduidende opgave vorderde geen nadenken, geen in spanning; het werk boeide de leerlingen niet. Een twaalf tal candidaten heeft een goede les, één een zeer goede les gegeven. Dezen wisten belangstelling te wekken voor het onderwerp, maakten gebruik van de hij de leerlingen aan wezige voorstellingen der dingen, spoorden aan tot zelf vinden, b.v. van: een dak, een stoep, ramen, sporten, een toonbank, enz., terwijl ze slechts de hoeveelheid en den vorm der benoodigde stukken noemden. Enkelen wisten van een bouwplaat of voorbeeld een goed gebruik te maken. De houding voor de klasse liet bij velen nog te wensehen over. Drukke bewegingen, een onophoudelijk door de klasse loopen, soms met het „voorbeeld” in de hand, het staan voor en spreken tot een deel der klasse, gevolgd door herhaalde, soms hoofdelijke aanwijzingen, kwamen vaak voor. Een rustig zich bewegen achter het modeltafeltje of op

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1714