I
I
I
59
i
12
VERSLAG BEWAAR.SCHOOL-AKTE-EXAMENS.
FROBELLES.
soorten mozaïek of ringen; het aanbrengen van verande
ringen aan de verkregen vormen, enz.
Enkele candidaten gaven blijk, niet alleen zelf een voor
werp, bouw- of sehoonheidsvorm te kunnen samenstellen,
inaar ook de wijze te kennen, waarop de leerstof den kin
deren kan worden aangeboden, en een goed inzicht te heb
ben in de manier, waarop men de kinderen kan brengen
tot zelf denken en zelf handelen.
Bij de Fröbellessen werden gebruikt: 2e speelgave; 3e
en 3e gave C; 3e gave B en C; 4e gave B en C; 5e gave;
5e gave B; stokjes; ringen en stokjes; mozaïek, lange- eu
korte vlechtlatten en vouwblad.
De candidaten kregen bij de voorbereiding een der ge
noemde leermiddelen en mochten de leerstof dan zelve
kiezen. Bovendien werd haar medegedeeld, dat de leerlin
gen uit de twee hoogste klassen waren en het leermiddel
kénden door herhaald gebruik.
De sub-commissie moet echter constateeren, dat verschei
dene candidaten óf weinig nota hebben genomen van deze,
met nadruk gegeven toelichting, óf niet op de hoogte waren
van de verdeeling der leerstof in verband met leeftijd en
ontwikkeling der leerlingen. Meermalen toch bleek de
leerstof tè eenvoudig, tè beperkt, beneden het „kunnen'’.
De klasse werd dan woelig; een deel der leerlingen maakte
het werk af, vóór dat zulks door de candidaten geweusehl
werd. Soms ook heerschte een drukkende stilte, want de
onbeduidende opgave vorderde geen nadenken, geen in
spanning; het werk boeide de leerlingen niet. Een twaalf
tal candidaten heeft een goede les, één een zeer goede les
gegeven. Dezen wisten belangstelling te wekken voor het
onderwerp, maakten gebruik van de hij de leerlingen aan
wezige voorstellingen der dingen, spoorden aan tot zelf
vinden, b.v. van: een dak, een stoep, ramen, sporten, een
toonbank, enz., terwijl ze slechts de hoeveelheid en den
vorm der benoodigde stukken noemden. Enkelen wisten
van een bouwplaat of voorbeeld een goed gebruik te
maken.
De houding voor de klasse liet bij velen nog te wensehen
over. Drukke bewegingen, een onophoudelijk door de
klasse loopen, soms met het „voorbeeld” in de hand, het
staan voor en spreken tot een deel der klasse, gevolgd door
herhaalde, soms hoofdelijke aanwijzingen, kwamen vaak
voor.
Een rustig zich bewegen achter het modeltafeltje of op