I 1 i f i te I 59 1 14 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. R. C. <1. ding aan de klasse moest verteld worden. De verhaaltjes waren alle van zoodanige afmeting, dat er 15 A 20 minuten over gedaan kon worden. Een groot aantal der eandidaten echter vertelde zoo snel, dat binnen het kwartier de les afgeloopen was, twee wisten zelfs het record te slaan niet een tijd van 6 minuten. De vertellingen, 40 in getal, waren gekozen uit de vol gende bundels: „De Kinderwereld”, van S. Abramsz. „Voor de Kinderkamer” van P. Louwerse. „Madeliefjes en Boterbloemen" van Hermanna. „Voor onze Kleinen” van W. N. Maks. „Oolijk en Vroolijk” van S. Heken. „Mien en Piet” van W. de Hen-Tibboel. „Ons Thuis” van Heken, Dietz, en anderen. „Herfstdraden.” ij a. b. c. d. e. f. g. h. Bij het vertellen werd gelet op: Houding voor de klasse. b. Voordracht door woord en gebaar. Het weergeven van den inhoud. Beschaafde uitspraak en kindertaal. De houding voor de klasse liet vaak te wenschen over en sommige eandidaten bleven, hoewel het verhaaltje daartoe zich niet leende, in onveranderde houding op haren stoel zitten. Hoe kan eene onderwijzeres, die geheel in hare vertelling opgaat en dus een afschaduwing is van personen en han delingen, die in het verhaal voorkomen, altijd rustig blijven zitten? De Sub-Commissie denkt hier aan het ver haaltje „De pas van drie”, dat door 2 eandidaten is ver teld. De één levendig en opgewekt, geheel voorstellende het kind, dat genoemde pas maakte; de ander kalm op haar stoeltje vertellende wat door den jongen gedaan werd. Wie de klasse het meest boeide, ligt voor de hand. De inhoud der vertelling werd door het meerendeel der eandidaten goed weergegeven, maar de strekking kwam lang niet altijd tot haar recht Taal en woordenkeus waren bij de meesten goed, doch sommigen gebruikten minder beschaafde uitdrukkingen, terwijl bij anderen de uitspraak te wenschen liet. De orde in de klasse was slechs bij uitzondering minder goed. SPELEN. De opgave voor dit onderdeel van het examen luidde: „Schrijf vijf spelen op, die ge goed kent en die ge den leerlingen kunt aanleeren.” De Sub-Commissie deed een

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1716