59 15 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. keuze uit het opgegeven vijftal en droeg de candidaat op te laten zien, hoe ze een nieuw spel aanleerde. Middelen tot verduidelijking of opluistering werden op verlangen ter beschikking gesteld. Bij de beoordeeling werd gelet op: lo. toon, 2o. opstelling der klasse, 3o. verklaring van het spel, 4o. aanleeren eu uitvoeren der bewegingen, 5o. orde in de klasse. Betreffende den leertoon zij vermeld, dat, hoewel bij sommige eandidaten weinig opgewektheid, ook slapheid en bij eenige zelfs bitsheid opgemerkt werd, verreweg het grootste aantal een vriendelijken, opgewekten toon te waardeeren gaven. De opstelling der klasse getuigde meestentijds van het inzicht, dat den leerlingen een behoorlijke speelruimte moet worden verzekerd. Toch kwam het ook thans weer voor, dat het correct weergeven bemoeilijkt werd door het in kring uitvoeren van nabootsingsspelen, die bij het aan leeren met meer succes worden uitgevoerd in rij-opstelling, omdat de spiegelbeeldig aan te leeren bewegingen, dan in de juiste houding en richting door de leerlingen worden waargenomen. Enkele eandidaten gaven blijk niet te weten, dat een te breede rij-opstelling het goed overzicht der klasse schaadt; ook waren er, die bewezen, geen begrip te bezitten van de wijze, waarop eene klasse bij het spelen moet worden opgesteld. De verklaring bepaalde zich bij een groot deel der eandi daten tot de aankondiging van haar spel, waaraan vast geknoopt werden eenige onbeduidende vragen, die weinig of niets bijdroegen tot het begrijpen der aan te leeren handelingen. Sommigen lieten alle verklaring achterwege en stelden de leerlingen voor het feit uit den gezongen tekst te ontraadselen wat er gebeuren ging. Een ander deel wist door een aantrekkelijke, verklarende inleiding, waarbij soms gebruik gemaakt werd van platen of andere hulpmiddelen, nevens de belangstelling voor het spel ook den lust tot meedoen te winnen. Door haar opwekkende verklaring waren de leerlingen spoedig „er in”. Opgemerkt werd, dat deze eandidaten blijk gaven van methode bij het aanleeren. Haar voorwerken was correct, alle bewegingen werden verklarend toegelicht en de aan dacht werd gegeven aan de juiste uitvoering der leerlingen Eerst dan, wanneer een onderdeel van het spel zóó aan geleerd was, werden tekst en melodie toegepast. De wijze van aanleeren eu uitvoeren geeft voorts te ver melden, dat het meerendeel der eandidaten ten opzichte

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1717