59
15
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
keuze uit het opgegeven vijftal en droeg de candidaat op
te laten zien, hoe ze een nieuw spel aanleerde. Middelen
tot verduidelijking of opluistering werden op verlangen
ter beschikking gesteld.
Bij de beoordeeling werd gelet op: lo. toon, 2o. opstelling
der klasse, 3o. verklaring van het spel, 4o. aanleeren eu
uitvoeren der bewegingen, 5o. orde in de klasse.
Betreffende den leertoon zij vermeld, dat, hoewel bij
sommige eandidaten weinig opgewektheid, ook slapheid
en bij eenige zelfs bitsheid opgemerkt werd, verreweg het
grootste aantal een vriendelijken, opgewekten toon te
waardeeren gaven.
De opstelling der klasse getuigde meestentijds van het
inzicht, dat den leerlingen een behoorlijke speelruimte
moet worden verzekerd. Toch kwam het ook thans weer
voor, dat het correct weergeven bemoeilijkt werd door het
in kring uitvoeren van nabootsingsspelen, die bij het aan
leeren met meer succes worden uitgevoerd in rij-opstelling,
omdat de spiegelbeeldig aan te leeren bewegingen, dan in
de juiste houding en richting door de leerlingen worden
waargenomen.
Enkele eandidaten gaven blijk niet te weten, dat een
te breede rij-opstelling het goed overzicht der klasse
schaadt; ook waren er, die bewezen, geen begrip te bezitten
van de wijze, waarop eene klasse bij het spelen moet
worden opgesteld.
De verklaring bepaalde zich bij een groot deel der eandi
daten tot de aankondiging van haar spel, waaraan vast
geknoopt werden eenige onbeduidende vragen, die weinig
of niets bijdroegen tot het begrijpen der aan te leeren
handelingen. Sommigen lieten alle verklaring achterwege
en stelden de leerlingen voor het feit uit den gezongen
tekst te ontraadselen wat er gebeuren ging.
Een ander deel wist door een aantrekkelijke, verklarende
inleiding, waarbij soms gebruik gemaakt werd van platen
of andere hulpmiddelen, nevens de belangstelling voor
het spel ook den lust tot meedoen te winnen. Door haar
opwekkende verklaring waren de leerlingen spoedig
„er in”.
Opgemerkt werd, dat deze eandidaten blijk gaven van
methode bij het aanleeren. Haar voorwerken was correct,
alle bewegingen werden verklarend toegelicht en de aan
dacht werd gegeven aan de juiste uitvoering der leerlingen
Eerst dan, wanneer een onderdeel van het spel zóó aan
geleerd was, werden tekst en melodie toegepast.
De wijze van aanleeren eu uitvoeren geeft voorts te ver
melden, dat het meerendeel der eandidaten ten opzichte