I
I
I
59
16
VERSLAG BESVAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
1.
2.
3.
4.
!gg
NEDERLANDSCHE TAAL.
(9—107,).
Mank een opstel over een der volgende onderwerpen:
Weldadigheid.
De Courant.
Herfst.
Het reizen vroeger en thans.
TEEKENEN.
(10*/»——12’/»).
Maak één zoo goed mogelyk afgewerkte schets naar
aanleiding van één der volgende opgaven:
A. Een moeder en dochter maken een wandeling. Zijpas-
seeren een bedelaar. Het meisje keert terug om een
aalmoes te geven.
B. P a a r d j e s p e 1 e n.
Paardje, trek ik aan je staartje.
Kijk, dan ga je achteruit.
Wil ’k je vóóruit laten loepen,
Hier, dan pak ik j' aan je snuit.
van het eerste zijn heil zocht in het zingen van den tekst,
waarbij dan de voorkomende bewegingen werden uit
gevoerd. Verlangd werd, dat de leerlingen bjj een herhaling
daarvan medespeelden, wat tengevolge had, dat de uit
voering vaak slordig en achteloos was. Dat orde en regel
maat onmisbare factoren zijn voor de riehtige uitvoering
van een spel was tot deze eandidaten niet doorgedrongen.
De handhaving der orde in de klasse was bevredigend.
Waar deze moeite veroorzaakte, was dat meestentijds ge
volg van het totaal gemis aan spel.
Ten slotte wenseht de sub-eom missie hieraan toe te
voegen, dat zij bij kennisneming der opgegeven spelen
meermalen verbaasd stond over de poovere keuze. Ook
bleek vaak dat men weinig studie gemaakt had van de
melodieën, die soms nog maar weinig overeenkomst had
den met de oorspronkelijke.
Wat meer verzorging van het een en ander zal zeer
zeker in bet voordeel der eandidaten zijn.
AKTE B.
Het schriftelijk werk van het examen voor de hoofdakte
(Akte B), dat gehouden werd op 26 September 1913 te
Rotterdam en te ’s-Gravenhage, bestond uit de volgende
opgaven: