59 C. OPVOEDKUNDE. Het examen gaf aanleiding tot de opmerkingen, die hier volgen; tevens zijn daarbij gevoegd eenige opgaven van en opmerkingen over bet mondeling en practisch gedeelte. 17 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE EXAMENS. (2—4). Kom ik even nergens aan Dadelijk blüf je stille staan; ’k Wou dat jij alléén kondt loopen, ’t Gaat niet, hè, met houten pooten! S c h o o 1 b 1 ij v e n. Ach, de klok tikt zoo hard, En de school is zoo leeg, En de juf kijkt zoo boos; Ik verveel me terdeeg. Ach, ik zucht al zoo lang, En de straf is zoo zwaar; Is de juf of ben ik Nou zoo naar? Opstel naar keuze: 1. De onderwijzeres, die het minst behoeft te straffen, is de beste. 2. Noem eenige voorstellingen en begrippen, welke aan gebracht kunnen worden bij het werken met de 2e gave van Fröbel en beschrijf de wijze, waarop dit geschiedt. 3. Welke middelen kunnen wij in de Bewaarschool aan wenden om het kind te brengen tot het juist uitdrukken zijner gedachten. Het mondeling en practisch examen voor de Akte B werd afgenomen op 6, 7, 9, 10 en 13 October 1913 in de Bewaarschool aan de ’s-Graveuzandelaan 185 te ’s-Graven- hage. Geëxamineerd werd in de vakken: a. Lezen en Letterkunde; b. Schoolhygiëne; c. Zingen en Spreken; d. Opvoedkunde en Fröbelleer. Elk candidaat moest met een klasse leerlingen fröbelen, spelen en voor een klasse vertellen. Ook moesten de candidaten een teeke- ning maken op het zwarte bord. Voor het lezen, zingen en spreken en voor de praktische vakken behalve het vertellen, waarvoor 15 minuten tijd van voorbereiding gegeven werd, kregen de candidaten gedurende 10 minuten gelegenheid om zich voor te be reiden. LEZEN EN LETTERKUNDE. Er werd gelezen uit: Honigh Vos Slotbundel, o.a.: I etersburg, Y-Fantasie, Op Sluip-patrouille, Storm op Zee

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1719