59 I •20 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMEKS. TEEKENEN. I SPREKEN. Op slechts enkele uitzonderingen na legden de candidaten een voldoend, soms een zeer goed examen af. Haar eigen spreken gaf blyk van voortdurende oefening. Omtrent de Bij het schriftelijk examen was de keuze van de meer derheid der candidaten gevallen op de eerste opgave; van de tweede waren er slechts enkele, van de derde geen be werkingen. Blijkbaar werd opgave 1 gemakkelijker gevon den, omdat daar de inhoud gegeven was, terwijl bij de beide andere de voorstelling zelf gevonden moest worden, waartoe de noodige durf ontbrak. Over het algemeen waren proportie en vorm der figuren bij de le opgave goed, uitgezonderd bij een belangrijk aan tal de armen en beenen; vooral de eerste vormden het zwakke punt. Ook ontbrak meermalen het noodige verband tusschen de figuren; elk stond afzonderlijk en zij gaven door verkeerden stand en plaatsing te zanten niet weer, wat in de opgave was uitgedrukt. Bij de tweede opgave was de vorm der illustratie zelden in overeenstemming met den inhoud van het versje en waren een jongen en een houten paard geteekend, die in vereeniging niet uitdrukten, wat het versje aangaf. Bij deze bewerkingen waren ook dikwijls de proporties slecht. Voor het practisch examen werd gevraagd in 40 minuten op het zwarte bord met krijt een schets te leveren ter illustratie van een of andere werking, als naaien, was- schen, vliegeropJaten, varen, visschen, theeschenken enz. De candidaten toonden daarbij meer bedrevenheid dan bij het teekenen op papier, wat, in aanmerking genomen, dat het laatste in de bewaarschool veel minder te pas komt dan het eerste, een verblijdend feit is. De meeste candidaten konden dan ook haar eerst ver kregen cijfer handhaven of verbeteren, zoodat ten slotte een overgroot deel barer een voldoend eindcijfer behaalde. slikken. Veranderingen, die het voedsel ondergaat. Darm- vlokken, Chylbuizeu, Borstbuis, Holader. Bloedsomloop. Aderen en slagaderen. Het hart. Ademhaling. In- en uit ademen. Luehtverversching. Waarom? Bestandde.elen van de lucht. Ventilatie. Hoe? Natuurlijke en kunsmatige. Centrale verwarming. De zorg voor de oogen. Goede en slechte banken. De wanden. Grootte der ramen. Ligging lokalen. Afmetingen. Plaatsing en verplaatsing van leer lingen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1722