59 23 FRÖBELLEER. FRÖBELLES. van de 3e gave B en C (4e gave Bij dit onderdeel van het examen werden den Candida ten onder meer de volgende vragen gedaan Waar en wanneer leefde Fröbel? Welken invloed heeft Fröbel uitgeoefend op de Bewaarschool? Met welk doel gaf Fröbel zyn spelgaven? Wat verstaat men door „harmonische ontwikkeling”? Wat verstaat men onder „speelgaven naar Fröbel”? Aan welke eischen moeten zulke speelgaven voldoen In welk verband staat het vouwen (bouwen of mozaïekwerk) tot de overige speelgaven? Vertel cens iets van eene eerste vouwles. Sommige candidate!! bleken goed in te zien met welk doel Fröbel de speelgaven gaf, en hoe zy de verschillende lessen moesten inrichten, om te trachten dit doel te bereiken ook het verband tusschen de speelgaven was den meesten candidaten bekend. Een enkele maal kwam het voor, dat een candidaat een opgegeven werkstuk niet kon samenstellen. Niet alle candidate!! bleken voldoende op de hoogte van het nieuwe op het gebied der Fröbelgaven, het kwam nog al eens voor, dat men „er alleen van gehoord had” of wist >,dat het bestond”. Voor deze les werden de volgende onderwerpen gegeven: 1. Vergelyk de voorwerpen der 2e speelgave met elkander en eindig met een spelletje, waarbij ge doos en inhoud gebruikt. 2. Een reeks bouwvormen B en C). voor de lessen, zelfwerkzaamheid bij de leerlingen, eischen van goed onderwijs, het spel in de bewaarschool, soorten van spelen, de waarde van het spel, verstandelijke en zedelyke vorming, de lichamelijke opvoeding, de inrichting van het leerplan, de leermiddelen, de aanschouwingsmiddelen enz. Als de candidaat vreemde woorden gebruikte, werd naar de beteekenis ervan gevraagd; dan kwam wel eens aan het licht, dat die beteekenis niet goed bekend was. Van het onderscheid tusschen kunstmatige en natuurlijke straffen waren velen thans beter op de hoogte. Ook waren er een paar gevallen, dat de examinanda alles door elkaar haspelden en aan verschillende onderwijs kundige termen verkeerde beteekenissen hechtten. Het kan niet moeilijk zyn voor de leiders der lessen in paedagogiek, hierin verbetering te brengen. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1725