59 25 SPELEN. gewaakt worden voor overdrijving, waar het geldt de leer lingen tot opmerken en zelf vinden te brengen. Hetteekenen van een vlak of figuurtje, dat reeds voor de leerlingen op tafel ligt, het vasthechten op het bord van een reeks bladen, welke van vouw tot vouw het te maken voorwerp te zien geven, ook als de leerlingen toonen, dat het overbodig is, is de bedoeling voorbyzien. Sommige candidaten begrepen niet, dat haar onophoudelijk door de klasse loopcn, of aan houdend doorpraten de leerlingen beweeglijk, druk maakte en ongeschikt om een opgave te begrijpen en terstond uit te voeren. Enkele maakten zich nog schuldig aan „voor zeggen” en „voordoen” van de meest eenvoudige dingen. Een tiental candidaten hebben een goede, twee zelfs een zeer goede les gegeven. Dezen kozen de leerstof naar de ontwikkeling der leerlingen, van wier kennis en vaardig heid zij by de behandeling een goed gebruik maakten. Door haar rustige houding voor de klasse en opgewekten leertoon, haar goed gestelde vragen en aanmoedigen tot zelfwerkzaamheid, waar dat noodig en mogelijk was, bleef er een goede stemming in de klasse en beijverden de leer lingen zich, om het werk vlug en netjes te verrichten. Voor dit examenvak luidde de opgave: „Schrijf acht ge bonden spelen op, die ge kunt aanleeren.” De Sub-Commissie bepaalde welk spel zou worden ge speeld, en vestigde de aandacht op de aanwezigheid van voorwerpen ter verklaring der spelen. By de beoordeeling werd gelet op: a. den leertoon, b. opstelling der klasse, c. verklaring van het spel, d. wijze van aanleeren en uitvoeren, e. opmerken en verbeteren van fouten, orde. Was de leertoon over ’t algemeen vriendelyk en natuur- Hjk, de zóó noodige opgewektheid werd by sommigen, de beslistheid bij velen gemist. De opstelling der klasse liet weinig te wenschen over; slechts enkele candidaten toonden het voordeel van een juiste opstelling en voldoende speelruimte niet te kennen. De verklaring van het spel was van velen het zwakke punt. Een beteekenend aantal candidaten bepaalde zich te dien aanzien tot de simpele mededeeling, wel spel zou VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1727