59
26
91
worden aangeleerd, waaraan toegevoegd werden eenige
nietszeggende vragen en opmerkingen, die den inhoud niet
raakten, terwijl anderen den tekst zongen en daarna de
vraag stelden: „Waar gaan we nu van spelen?”
Het gevolg van dit tekort aan tact, openbaarde zich door
gemis aan aantrekkelijkheid van en belangstelling voor het
spel, wat zich op den gang ervan maar al te zeer deed
gevoelen.
Slechts een beperkt aantal candidaten leidden het spel in
op animeerende wyze. Door een pakkende en juiste ver
klaring openden zij een ruimen kijk op de voorkomende
handelingen, en lokten bij de leerlingen opmerkingen en
nabootsingen uit. Bij de bespreking werd door eenigen de
tekst met toelichtende omschrijving gebezigd, opdat straks,
wanneer de gezongen tekst de aangeleerde bewegingen vol
tooien zou, gene begrepen zou worden.
Hulpmiddelen ter verklaring werden door weinigen ver
langd.
Betreffende de wijze van aanleeren en uitvoeren moet
worden verklaard, dat daaromtrent velen het recht begrip
ontbrak.
De voornaamste fout in dezen was gelegen in het direct
toepassen van de melodie van het spel.
Zonder eenige aanwijzing aangaande stand of houding,
soms zonder een enkel opwekkend of toelichtend woord,
werd van de leerlingen verlangd, dat de bewegingen, die
stooterig-zingend voorgedaan waren, werden weergegeven.
Gedachteloos, ook slordig meetverken waren het onmiddel
lijk gevolg.
Voorts werd opgemerkt, dat velen niet wisten, dat de
plaatsing der voeten van overwegenden invloed is voor een
correcte uitvoering.
De wyze van voorwerken liet by sommigen door gebrek
kige nabootsing veel te wenschen over.
Ook onthielden velen den leerlingen de gelegenheid, zelf
uit te komen met de nabootsing van hun welbekende werk
zaamheden.
’t Was een klein aantal candidaten, dat bewees te weten,
wat het spel in dit opzicht van haar vorderde. Elke bewe
ging werd door haar afzonderlijk besproken en geoefend,
waarbij gelet werd op de juiste houding en nabootsing der
leerlingen. Eerst dan wanneer een groep bewegingen, te
zamen een onderdeel van het spel vormend zóó was
aangeleerd, werd dit met de melodie uitgevoerd.
Het waren deze candidaten, die door de goede techniek
zich de belangstelling en het opgewekt meeleven der leer
lingen wisten te verzekeren.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
I