59 26 91 worden aangeleerd, waaraan toegevoegd werden eenige nietszeggende vragen en opmerkingen, die den inhoud niet raakten, terwijl anderen den tekst zongen en daarna de vraag stelden: „Waar gaan we nu van spelen?” Het gevolg van dit tekort aan tact, openbaarde zich door gemis aan aantrekkelijkheid van en belangstelling voor het spel, wat zich op den gang ervan maar al te zeer deed gevoelen. Slechts een beperkt aantal candidaten leidden het spel in op animeerende wyze. Door een pakkende en juiste ver klaring openden zij een ruimen kijk op de voorkomende handelingen, en lokten bij de leerlingen opmerkingen en nabootsingen uit. Bij de bespreking werd door eenigen de tekst met toelichtende omschrijving gebezigd, opdat straks, wanneer de gezongen tekst de aangeleerde bewegingen vol tooien zou, gene begrepen zou worden. Hulpmiddelen ter verklaring werden door weinigen ver langd. Betreffende de wijze van aanleeren en uitvoeren moet worden verklaard, dat daaromtrent velen het recht begrip ontbrak. De voornaamste fout in dezen was gelegen in het direct toepassen van de melodie van het spel. Zonder eenige aanwijzing aangaande stand of houding, soms zonder een enkel opwekkend of toelichtend woord, werd van de leerlingen verlangd, dat de bewegingen, die stooterig-zingend voorgedaan waren, werden weergegeven. Gedachteloos, ook slordig meetverken waren het onmiddel lijk gevolg. Voorts werd opgemerkt, dat velen niet wisten, dat de plaatsing der voeten van overwegenden invloed is voor een correcte uitvoering. De wyze van voorwerken liet by sommigen door gebrek kige nabootsing veel te wenschen over. Ook onthielden velen den leerlingen de gelegenheid, zelf uit te komen met de nabootsing van hun welbekende werk zaamheden. ’t Was een klein aantal candidaten, dat bewees te weten, wat het spel in dit opzicht van haar vorderde. Elke bewe ging werd door haar afzonderlijk besproken en geoefend, waarbij gelet werd op de juiste houding en nabootsing der leerlingen. Eerst dan wanneer een groep bewegingen, te zamen een onderdeel van het spel vormend zóó was aangeleerd, werd dit met de melodie uitgevoerd. Het waren deze candidaten, die door de goede techniek zich de belangstelling en het opgewekt meeleven der leer lingen wisten te verzekeren. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. I

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1913 | | pagina 1728