16
6
VERSLAG DER VISSCHERSHAVEN.
Mistsignaal.
Sleepdienst
Het in het contract, aangegaan bij Raadsbesluit d.d. 20
December 1909, vastgestelde aantal sleepbooten was voort-
Een 23 maal werd het toestel in werking gesteld, terwijl
het bovendien dagelijks een oogenblik ter beproeving
blies. Het toestel werkt uitstekend.
Het vaartuig sloeg 8 Februari hoog op het strand, zoo-
dat de lading gelost kon worden. Den 21sten Februari
werd het door de bergingsmaatschappij vlot gebracht en
naar den Waterweg gesleept.
Den 9den Februari wilde de logger SCH. 246, welke van
de trawl-visseherij kwam, de haven zeilende binnenkomen.
Het weer was goed, doch er stond een tamelijke deining.
Tusschen de koppen der buitenhavenhoofden stootte het
vaartuig, waardoor het uit zijn roer liep en tegen het
Noorderhoofd strandde.
De motorreddingboot vertrok onmiddellijk en was spoe
dig ter plaatse. De logger helde onmiddellijk op de schuine
betonblokken over en de equipage moest uit het want en
sommige door het water in de reddingboot gehaald wor
den. Een man werd met behulp van een lijn vanaf den kop
van het Noorderhoofd gered
Nadat de equipage gered was, sloeg het vaartuig geheel
om en spoedig uit elkander.
Den 12den Februari bracht H. M. de Koningin een be
zoek aan de strandingplaats van den logger SCH. 246,
waar enkele geredden en allen die aan de redding hadden
deelgenomen tegenwoordig waren en werd ieder persoon
lijk door H. M. aangesproken.
Bij eenig ruw weer hadden de vaartuigen in de haven
steeds last van de deining en de haling. Gedurende de
Kerstdagen, toen betrekkelijk veel vaartuigen binnen la
gen en dus dicht naast elkaar gemeerd waren, hadden zij,
omdat het slecht weer was zeer veel van bovengenoemde
bezwaren te lijden. Vele kregen averij doordat zij tegen
elkander botsten, ook braken vele trossen alsmede de trek-
veeren der pontons.
Een drietal keeren kwam een vaartuig met de gele vlag
in top de haven binnen, nadat de quarantaine-dokter een
onderzoek had ingesteld, mochten de patiënten naar huis
worden vervoerd.