klaring van pensioengerechtigden aan den Geneeskundigen
dienst werd ontnomen en opgedragen aan een tweetal van
Rijkswege aangewezen geneeskundigen.
Dat wil dus zeggen dat, voor zoover de belanghebbende
niet van zyn recht gebruik maakt om zelf eeu van de twee
aan te wijzen, de pensioenkeuring thans geschiedt door twee
artsen, die 1°. niet gecenseerd kunnen worden op de hoogte
te zyn van de byzondere eischen, aan de dienstbetrekking
van den te onderzoeken persoon verbonden en 2°. niet in
de gelegenheid waren het verloop der aandoening te volgen,
die Burgemeester en Wethouders aanleiding gaven om tot
een onderzoek te besluiten.
Neemt men nu daartegenover in aanmerking, dat de
Geneeskundige dienst der Gemeente het eenige medische
lichaam is, dat geacht kan worden volkomen op de hoogte
te zijn van den aard der werkzaamheden van alle personen
in Gemeentedienst en dat alleen deze dienst door zijn kaart-
stelsel de waarborgen kan geven van over alle gegevens te
beschikken aangaande den aard en het verloop der ziekten,
waaraan de ambtenaren (beambten, werklieden) in den loop
der jaren lijdende waren, dan is het duidelyk, dat de invoe
ring der bij de Wet'geregelde pensioenkeuring, althans voor
een Gemeente als de onze, moet worden betreurd. Voor
Gemeenten, waar ter beoordeeling van de Rijksautoriteit
reeds een goede regeling bestond, had men een uitzon
deringsbepaling kunnen maken zooals men dit b.v. met de toe
passing van de Gezondheidswet heeft meenen te moeten doen.
Nu denke men niet, dat dit voor de praktijk een betrek-
kelyk onverschillige zaak is. Want behalve dat, naar de
ervaring reeds heeft uitgewezen, het geruimen tijd duurt alvo
rens de van Rykswege aangewezen geneesheeren hun onder
zoek kunnen afsluiten en hunne beslissing nemen, gedurende
welken tjjd de onderzochte ten laste van de Gemeente en
zyn plaats onvervuld blyft, bestaat er inderdaad kans, dat
deze geneesheeren in verschillende gevallen tot een onjuiste
conclusie komen, waar zij het verloop der aandoening
(en; niet hebben meegemaakt en zoodoende verschillende
gegevens voor de beoordeeling missen. Ook hiervan zyn
reeds eenige voorbeelden bekend, die het tot een zaak
van belang maken, indien de Wet op dit punt kon worden
herzien.
Alsnog,bestaat er aanleiding hier ter plaatse op te merken,
dat de bovengenoemde gemiddelde langere duur voor het
nemen van een beslissing in het bijzonder er toe geeigend
is om het aantal ziektedagen bij de verschillende takken
van dienst te vergrooten. Naar van bevoegde zyde werd
meegedeeld, heeft vooral de politie daaronder te lyden,
6
L
18'1 VERSLAG GEMEENTELIJKE GENEESKUNDIGE DIENST.