21
37
FINANCIEEL OVERZICHT.
het geheel
f
Transpor teeren f 7458,81
f 4020,98
Tegen in
1912.
904.98
3116.—
vermelding tevens in grove trekken van allerlei omstan
digheden, die daarop van invloed zijn geweest.
Met dezen staat is bedoeld, zoowel het vastleggen van
cijfers en gegevens, die bij gebreke van verslagen over
vroegere jaren, slechts met moeite waren terug te vinden,
alsook om aan te toonen dat de uitgaven tot dusverre
steeds een geleidelijke stijging ondergingen. Een stijging
die echter jaarlijks in onevenredige verhouding tot de
uitbreiding der stad (zie de kosten per inwoner) grooter
werd, als gevolg van het verouderde afvoerstelsel van het
vuil, van de gecentraliseerde inrichting van het stalbedrjjf,
van het vervoeren van alle stoffen per as naar één cen
traal punt, enz.
De door genoemde omstandigheden ondervonden moeilijk
heden werden nog vergroot door de invoering in 1912 van
den 10-urigen werkdag, welke alleen verkregen kon worden
door wringing der werkzaamheden en uitbreiding van
personeel eenerzjjds en afwijking van den reglementairen
werktijd met toepassing van het desbetreffend artikel in
het werkliedenreglement anderzijds.
Moest voor de door de werklieden ondervonden bezwaren
al spoedig een oplossing gevonden worden in den vorm
van geldelijke vergoeding voor meer gewerkten tijd, de
bezwaren in den dienst bleven bestaan. Al mogen deze be
zwaren bij de tegenwoordige werkmethode tot nog toe
naar buiten weinig merkbaar zijn, iets wat alleen verkre
gen wordt door groote inspanning, en al mag dit jaar zelfs
een vermindering van uitgaven waar te nemen zijn, zoo
kan op den duur hierop niet gerekend worden. Naarmate
de stad zich blijft uitbreiden en naarmate de eischen stij
gen, zullen genoemde bezwaren den boventoon krijgen en
behouden, totdat op afdoende wijze verbetering in een en
ander wordt gebracht.
De ontvangsten bedroegen dit jaar in
f 64.751,67’ t.w.:
Aan vergoeding voor toezicht
en administratie inzake
ontsmettingsdienst f 2023.31
verkoop van paarden 5435.50