5
I
ton.
Totaal
f 7.528,—
4. Scheepvaart.
20-
29-
17-
28,-
32,-
18,-
32,
28,—
duizend.
ton.
f 5.602,25
1.925,75
16,-
28,-
i 12,50
10-
11-
Gemiddelde prijs:
Pekelharing
Steurharing
Makreel
Aan het einde van 1914 waren in deze gemeente 247
vaartuigen, metende te zamen 6536 ton.
De beurt-, pak- of marktschepen van en op ’s-Gravenhage
varende, meten te zamen 2247 ton en de stoombooten tusschen
deze gemeente en andere plaatsen en vice-versa, hebben
een gezamelijken inhoud van 1357 ton. Zie verder hier
omtrent 7.
Van de 247 vaartuigen zijn er 233 onbewoond, metende
te zamen 5624 ton, van welke er 19 te Scheveningen tehuis
behooren, die te zamen 987 ton meten.
Er zyn 14 bewoonde vaartuigen metende te zamen 912 ton.
Van de bewoonde vaartuigen worden er drie uitsluitend
gebezigd tot woning, terwijl de overige tevens gebezigd
worden tot berging en verkoop van goederen als: brand
stoffen, aardappelen, fruit, kool, hooi en stroo.
De gemiddelde besomming der loggers kan op f 14,500,
worden gesteld, die der bommen is moeilijk te bepalen, daar
het meerendeel na de mobilisatie is blijven liggen.
De prijzen waren:
der pekelharing van
B steurharing
en
Idle pekelharing van
maatjes van
makreel
Van de nieuwe scheepswerf werd den SOsten December
de eerste yzeren logger. (SCH. 134 S. J. van den Bergh) te water
gelaten en de kiel gelegd voor een tweede schip terwijl
verdere bestellingen voor schepen werden gedaan.
Garnalen: 13 booten besomd
karren
f 23,per kantje.
f 21,tot f 25,per kantje.
duizend,
kantje.
J)
n
5?
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 34