52
1
VERSLAG ACADEMIE VAN BEELDENDE KUNSTEN.
s
de plattegrond en de kapconstructie werden nauwkeurig
opgenomen en besproken.
De tweede tocht werd op Maandag 16 Maart gehouden.
Daaraan namen dezelfde leerlingen deel, benevens een
bouwkundige, 5 leerlingen van de afdeeling kunstnijverheid
en een oud-leerling. Ditmaal was het doel van den tocht
Het Huis ten Bosch, daartoe in de gelegenheid gesteld
door H. M. de Koningin. Voor het gebouw staande werd
eerst van de geschiedenis van het gebouw en van het tijd
vak waaraan het herinnert verhaald en de gevel bespro
ken. Vervolgens werd een studie gemaakt van de eetzaal,
de Chineesche en Japansche zalen en het schilderwerk in
de Oranjezaal.
Den 20en December bezocht het 3e studiejaar, onder lei
ding en voorlichting van den leeraar S. de Clereq, het
Vredespaleis, nadat daartoe de welwillende vergunning
De derde tocht met het 4e studiejaar had plaats op 11
Juni naar Amsterdam in verband met het staatsexamen
Middelbaar Onderwijs teekenen. Eerst werd de Beurs van
Berlage van buiten bekeken en besproken en ook in het
gebouw werd veel bezichtigd, o.a. de glasschilderingen van
Der Kinderen, de faience van Toorop en het beeldhouw
werk van Zijl. Ook werd nog een bezoek gebracht aan het
Levensverzekeringsgebouw op het Damrak van Berlage
met de bekende muurschilderingen van Der Kinderen.
De Nieuwe Kerk, het graf van De Ruyter, de preekstoel
van Vinckeubrinck, de oude en nieuwe geschilderde ramen
werden daarna bezichtigd. Op weg naar het Rijks Museum,
het hoofddoel van de excursie, werd het Begijnhofje be
zocht.
In het Rijks Museum werd eerst de Kunstnijverheid be
studeerd. Bij de meubels, het ijzerwerk en de kamerbetim
meringen werd lang stilgestaan.
Des middags ging liet weer terug naar het Museum om
de schilderkunst te repeteeren en het glas-, aardewerk en
porcelein te behandelen.
Tot slot van den dag werd de 3de Internationale Ten
toonstelling van de Vereeniging van Beeldende Kunste
naars „De Onafhankelyken” bezichtigd, tot welke expositie
wij door de welwillendheid van den Secretaris, den heer
De Groot, toegang verkregen.
Al deze excursies hebben niet alleen bijgedragen tot
meer weten en ruimer inzicht, maar ook tot een hartelijken
omgang tussehen de leeraren en de leerlingen.