53
45
school zijn, vóór het door het hoofd kan worden opgegeven,
terwijl die opgave plaats moet hebben, vóór 16 Maart van
ieder jaar. Nu springt het terstond in het oog, dat kinderen,
die 1°. October op school komen en achterlijk blijken te zijn,
ook niet eerder dan Maart over een jaar, volgend op de
plaatsing, dus na l'/a jaar, opgegeven kunnen worden. Het
gevolg is dus, dat de school, den nadeeligen invloed onder
vindt, niet alleen gedurende die l>/2 jaar, maar bovendien
nog gedurende den tijd, die er verloopt tussehen aanvrage
en plaatsing. Deze plaatsing blijft, zooals reeds is gezegd,
bovendien dikwijls geheel en al uit. Ook vernam onze Sub
commissie nog, dat in den laatsten tijd zelfs aan het hoofd,
na ingesteld onderzoek, geen enkel bericht wordt verstrekt.
Onhandelbare leerlingen. De sub-commissies deelen omtrent
dit onderwerp slechts het volgende mede:
School aan de Roggeveenstraat 2a: twee jongens, beiden
van 15 jaar, werden voor een week uit de 6e klasse ver
wijderd; school aan de Fisherstraat 117: het hoofd was
voornemens ten opzichte van één leerling maatregelen te
nemen.
Samenwerking tussehen school en huis. Van geregelde voeling
tussehen de school en het huisgezin kan niet worden ge
sproken; meestal moet daartoe de een of andere aanleiding
bestaan. Toch heerscht op verreweg de meeste scholen
samenwerking met de ouders, die zich echter in verschillen
den vorm uit. Periodieke rapporten, volgeschreven cahiers,
gemaakte teekeningen geven nu en dan den ouders een kijk
op de vorderingen der kinderen. Ook geschiedt dit op enkele
scholen door middel van zoogenaamde „correspondentie-
boekjes”.
Over het houden van „ouderavonden” vermelden de sub
commissies dit jaar niets. Samenspreking met ouders komt
echter vaak voor. Aanleiding daartoe geven nu eens de
gezondheidstoestand der leerlingen, dan weer hun mindere
vlijt, soms hun berispelijk gedrag. Op de scholenDuinstraat
55 en Messtraat 3 woonden enkele ouders de zoogen.
„examens” aan het eind van den cursus bij, terwijl de
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.