53
71
8. Kritzingerstraat 203.
arbeid onttrokken; wel worden ze door tijdelijk personeel
vervangen, maar de resultaten door dit tijdelijk personeel
bereikt, blijven verre beneden die van de bekwame leer
krachten, die ze vervangen. Om de schoolorganisatie zoo
weinig mogelijk te schaden, was onderg. genoodzaakt, 2
dezer jonge en weinig ervaren onderwijzers de leiding van
hoogere middelklassen op te dragen, een taak, die feitelijk
nog verre boven hun krachten is. In een dezer klassen
heeft ondergeteekende dan ook zelf het onderwijs in de
hoofdvakken geheel voor eigen rekening genomen. Hoewel
ondergeteekende meent, hierdoor voor de school, speciaal
voor de betrokken klasse nuttig werkzaam te zijn en voor
zich zelf daarin een aangename voldoening ondervindt, het
bezwaar dat ondergeteekende zoo goed als geheel vervreemdt
van de andere klassen en ook daar geen toezicht hoegenaamd
kan houden op den gang van het onderwijs, de wijze waarop
het gegeven wordt en de resultaten ervan, is niet gering
te achten.
Eenige opmerkingen omtrent de leerstof van enkele vakken
kunnen verder dienst doen, om een beeld van de school
te geven.
Het aanvankelijk leesonderwijs, volgens de methode-Jon-
gejan, wordt in de eerste vier klassen gegeven. In de 5e
wordt begonnen met het voortgezet lezen, welk onderwijs
tot in de 12e klasse voortschrijdt.
Het schrijven met potlood, dat in de le klasse begint,
wordt in de 4e klasse met de pen voortgezet en gaat regel
matig verder tot in de hoogste klasse.
Het rekenonderwijs wordt gegeven volgens de methode-
Er wordt naar gestreefd, het onderwijs zoo eenvoudig en
praktisch te houden, dat het aansluit bij de behoeften van
het leven. In verband hiermede worden de leerlingen er
aan gewend, zooveel mogelijk zelfstandig te arbeiden.
9. Bleekerslaan 11.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.