53
72
Rosier en de Vries, Eenvoudig Rekenen, welke methode
zich vooral hierdoor kenmerkt, dat de leerstof zoo eenvoudig
mogelijk gehouden is.
In de 4e klasse vangt het onderwijs in de aardrijkskunde
aan met den plattegrond van het school lökaal. In de volgende
klassen wordt de leerstof behandeld uit „Ons Vaderland”
en „Buiten ons Vaderland” van Ten Have.
Het geschiedenis-onderwijs wordt gegeven in tafereelen,
terwjjl in de 9e klasse een begin gemaakt wordt met het
behandelen der geschiedenis in volgorde, waarbij dan getracht
is, zulk een keuze uit de leerstof te doen en die stof zóó
te verdeelen over de hoogste vier klassen, dat eenig inzicht
in toestanden en gebeurtenissen uit de Vaderlandsche Ge
schiedenis bij de leerlingen kan ontstaan.
Wat den gang van ’t onderwijs betreft, de lessen in de
4e tot de 9e klasse worden door het straatrumoer dikwijls
gestoord, waardoor de voortgang van het onderwijs in die
klassen verbazend bemoeilijkt wordt.
Aanvankelijk werden schoolvergaderingen gehouden, met
de bedoeling te zamen het leerplan te maken.
Het bleek me al spoedig, dat het personeel het ontwerpen
hiervan gaarne aan mij overliet. Toen werd door mij een
Cahier gereed gelegd, waarin het personeel de onderwerpen
schrijven kon, die het:
a. behandeld wilde zien;
b. zelf wilde inleiden.
Noch in rubriek a noch in b kwam een onderwerp.
Er was geen behoefte aan schoolvergaderingen. Ik heb
reeds in een vroeger jaarverslag gezegd en herhaal thans:
Een personeel, dat tevreden is met den gang van zaken
en zijn persoonlijkheid in zijn onderwys kan leggen, vraagt
niet om schoolvergaderingen.
Toch vergaderen wij, als daartoe aanleiding bestaat. Dit
jaar vergaderden wij vier maal.
De vergaderingen werden trouw bijgewoond. Ze hadden,
wat uit ’t bovenstaande volgt, op ongeregelde tijden plaats.
10. De Gheynstraat 150.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.