53
78
2.
niet meer ambitie
Bij het onderwijs wordt byzonder gelet op het verband
tusschen de verschillende leervakken, zoodat bijvoorbeeld
plantkunde, dierkunde en natuurkunde haar stof voor een
groot deel ontleenen aan de planten, dieren en bedrijven,
welke de aardrijkskunde in hare verschillende landschappen
aan de orde stelt.
Door middel van handenarbeid wordt getracht het leeren
voor de kinderen aantrekkelijker, aanschouwelijker en vrucht
baarder te maken; terwijl hierdoor tevens een zekere vaardig
heid wordt aangekweekt in ’t bewerken van materiaal en
het gebruiken van gereedschappen.
Het blykt steeds meer, hoe noodig en hoe vruchtbaar
een 7e leerjaar is, daar de kinderen op dezen leeftijd en na
verkregen schoolontwikkeling, bovendien niet belemmerd
door de aanwezigheid van kinderen met zwakker aanleg,
sneller en degelijker vorderingen maken. In ’t byzonder is
zulk een leerjaar dringend noodig voor de leergrage kin
deren uit de geringere standen, die zoo weinig van huis
medebrengen en dus byna alles van de school moeten
hebben.
De leerlingen, die in het 2e en 3e leerjaar te zwak waren
in lezen, taal en rekenen om naar een volgende klasse
verhoogd te worden, werden in een paar afzonderlijke
klasjes vereenigd en ontvingen daar onderwijs, ingericht
naar hunne speciale behoeften. De resultaten hiervan waren
1°. dat de overige leerlingen vlugger konden voort
werken
2°. dat deze vakzwakke kinderen
leerden en degelijker vorderden.
De cursus in de Fransche Taal bestaat uit twee klassen,
welke ieder buiten de gewone schooluren 2 uren onderwijs
ontvangen. Hij is een zeer nuttige instelling voor de leer
lingen, die verder onderwijs ontvangen en na het verlaten
der lagere school dikwijls geplaatst worden te midden van
kinderen, die reeds langen tijd onderwys in ’t Fransch
ontvingen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Tullinghstraat 2.