53
92
Openbare scholen.
Tot secretaresse-plaatsvervangster werd Mevr, de Geus
benoemd als gevolg van het optreden als secretaresse van
Mevr, de Monté ver-Loren, terwijl Mevr, van Rossem bereid
gevonden werd, de plaats van Mej. Brouwer Huisinga in de
sub-commissie voor de cursussen in methodiek te vervullen
en Mej. Beydals die van Mevr. Meyer Ranneft in de sub
commissie voor de Herhalingsscholen.
Men kan wel zeggen, dat de meeste openbare scholen
sedert de laatste maanden van het afgeloopen jaar in het
teeken van de mobilisatie staan. Door inkwartiering in
andere gebouwen en daarmede samenhangende bekorting
der schooltijden, zijn op vele scholen de uren aan het hand
werkonderwijs besteed, besnoeid. De sub-commissie vertrouwt
echter, dat de onderwijzeressen hare uiterste krachten zullen
inspannen, om de nadeelige gevolgen van deze regeling op
de resultaten van het handwerkonderwijs tot een minimum
te beperken.
Vele onderwijzeressen moeten zich in deze abnormale om
standigheden ook behelpen, wat bergruimte van leermiddelen
en werk der leerlingen betreft, terwijl sommigen het werk,
dat onderhanden was in den steek moesten laten. Op de
verschillende klachten zou men met eene variant kunnen
antwoorden: „a la mobilisation comme a la mobilisation”.
Tot de gevolgen der huisvesting in de gebouwen van
andere scholen behoort ook, dat het handwerkonderwijs
onder de gewone schooltijden gegeven wordt in lokalen,
waarin tegelijkertijd de tot de klasse behoorende jongens
onderwijs genieten. Verkieslijk is het echter, zooals in vele
scholen in dat geval geschiedt, twee handwerkklassen in
hetzelfde lokaal te zamen te brengen.
Op eene enkele school wordt het handwerkonderwijs aan
zes klassen tegelijk in het gymnastieklokaal gegeven, dat
zelfs in één geval tevens dienst doet als garderobe, zoodat
de frischheid van de atmosfeer er te wenschen overlaat.
Edoch, ’t zijn alles noodtoestanden en de sub-commissie
waardeert de vindingrijkheid, waarmede het vraagstuk om
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.