53
98
te zien krijgen. Op sommige scholen wordt echter gehoor
gegeven aan den wensch der afdeeling, het werk dat af is,
te bewaren tot na het bezoek der leden.
Daar er zelden ambulante le onderw.essen of volontaires
op de bijz. scholen aangetroffen worden, deelt men by ziekte
eener onderw®9 hare klasse meestentijds by eene andere in,
hetgeen echter niet bevorderlijk is voor de vorderingen der
leerlingen.
Aan theorie wordt over ’t algemeen weinig gedaan, waar
door de kans ontstaat, dat de leerlingen zich van te voren
geen rekenschap geven van hetgeen zy gaan maken.
Op sommige gemengde en gesubs. scholen nadert het
leerplan voor de handwerken zeer dicht dat van de openbare.
Op enkele gemengde scholen nemen de jongens deel aan
het handwerkonderwys, soms naar keuze; het kan niet
anders, of het zal hun later ten goede komen.
Op verscheidene gemengde scholen worden tydens de hand
werkles twee of meer klassen onder eene onderw68 gecom
bineerd of deelen twee onderw.essen het lokaal.
Op enkele scholen laten orde en netheid te wenschen over,
op andere zyn deze niettegenstaande de groote klassen zeer
goed.
Op eenige gemengde scholen wordt eerst met het vyfde
halfjaar met handwerken begonnen, w'aardoor de onderwij
zeressen veel moeite hebben aan de leerlingen de andere
manier van werken, die zij zich öf thuis öf op breischooltjes
eigen gemaakt hebben, af te leeren.
Op vele niet gesubs. scholen blijven de fraaie handwerken
hoofdzaak, daar de nuttige minder in den smaak der leer
lingen vallen.
Van eene niet gesubs. gemengde school wordt gerappor
teerd, dat het werk der leerlingen een netten indruk maakt,
van eene andere, dat niettegenstaande ’t gering aantal leer
lingen, het er niet zeer verzorgd uitziet.
In verband met de mobilisatie werden op eene gesubs.
meisjesschool voorwerpen vervaardigd voor de militairen
en het Koode Kruis, op eene niet gesubs. meisjesschool
militaire sokken gestopt en aangebreid.
Op eene niet gesubs. meisjesschool met groote klassen
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.