53
101
Onder wijzend Personeel.
Onder de hoofden der herhalingsscholen kwam in het
afgeloopen leerjaar geen verandering. De sub-eommissie
beschouwt dit als een groot voordeel voor een goeden en
geregelden gang van het onderwijs.
Bij de vervulling hunner taak ondervonden zij geen
meldenswaardige moeilijkheden en de meesten hebben ook
geen bijzonderheden er van te vermelden. Zij regelden den
gang van het onderwijs en de zaken van de bibliotheek,
hielden toezicht bij het komen en gaan der leerlingen en
vielen in by afwezigheid van een onderwijzer. Eenige gaven
geregeld zelf onderwys in eene klasse, 2, 3 of 4 avonden
per week, telkens 1 uur, anderen steunden de zwakkere leer
lingen, die achterlijk waren door tusschentydsche opname
of door gedwongen verzuim. Een enkele gaf zelf de lessen
in handenarbeid, een ander onderwees eene afdeeling, waar
van de meisjes zich voorbereidden voor eenig examen. Deze
geeft les aan de verst gevorderde leerlingen, gene verleend
bystand bij het kookonderwys. Ook het nagaan der ver
zuimen vordert by sommigen nog al een deel van den tijd.
Een enkele kan geene bijzonderheden omtrent de vervulling
zijner taak vermelden, omtrent de goede verstandhouding
tusschen hoofd en personeel, diens plichtsbetrachting en de
weinige verzuimen, benevens de afwezigheid van vacatu
ren. Het geheele aantal verzuimen gedurende den cursus
van één jaar bedroeg aan deze inrichting, waarvan buiten
Van de acht herhalingsscholen voor meisjes werd aan
een zestal, n.l. Korte Lombardstraat 4, Zwarteweg 635,
Zusterstraat 121, Hoefkade 99, Schelpkade 43 en Duinstr. 10
onderwys gegeven gedurende negen maanden, van 1 Oct. 1913
tot 30 Juni 1914, steeds vier avonden per week, terwijl de
beide overige, Korte Lombardstraat 11 en Zuidwal 65 het ge
heele jaar, van 1 October 1913 tot 30 September 1914, geopend
waren en wel tot 31 Maart gedurende 4 en vanaf 1 April
gedurende 2 avonden per week op Maandag en Dinsdag.
Alle lessen aan de herhalingsscholen voor meisjes werden
gegeven ’s avonds van 6 tot 8 uur.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
II.