53
109
De bibliotheek is altjjd een zeer belangrijke afdeeling bij
het herhalingsonderwys. Er wordt door de leerlingen veel
prijs op gesteld en daardoor wordt er een druk en belang
stellend gebruik van gemaakt. Het toegestane bedrag wordt
dan ook op de meest doelmatige wijze besteed om geschikte
leesboeken aan te schaffen. Wel gaat dit met eenige moeite
gepaard, omdat men zorgen moet, geen pikante of al te
prikkelende lectuur te kiezen, maar die moeite wordt ruim-
bezoeken der herhalingsschool door hunne dienstbaren
schijnt stijgende te zijn. Was vroeger de klacht algemeen,
dat men steeds van dien kant tegenwerking ondervond,
thans begint men in deze en gene inrichting te roemen
op steeds meerdere medewerking. Ware dit maar algemeen
Maar nog altijd hoort men: „geen medewerking, hoewel
ook geen tegenwerking”. Dus onverschilligheid. Bij anderen
is de medewerking gering. De school komt bij de leerlingen
in de tweede plaats, vooral wanneer de betrekking goed is.
Waar moeite aangewend moet worden om medewerking te
verkrijgen, wordt ze niet of moeiljjk verleend. Sommige
werkgevers of werkgeefsters storen zich niet aan ’t her-
halingsonderwijs en laten de jongens of meisjes niet op tijd
gaan. Vooral met St. Nicolaas moet men veel door de
vingers zien. Treurig is het echter, dat de patroons ook
wel eens worden uitgespeeld, om verzuim door eigen schuld
te dekken. Grootere werkgevers zijn in den regel meer tot
medewerking bereid dan kleinere.
Het oordeel over de leermiddelen is over ’t algemeen zeer
gunstig. Deze zijn alleszins voldoende en in goeden staat.
Alleen komt de steeds herhaalde klacht, dat een tweetal
machines bij het machineschrijven veel te gering is voor
het aantal leerlingen, dat er aan deelneemt. De tijd van
5 a 6 minuten per week en per leerling is te gering om
de gewenschte vaardigheid te verkrijgen. Hierbij komt nu
nog, dat het voorzien van alle leerlingen van een goede
trekpen en passer met inzetstukken veel hoofdbreken kost
met het oog op het budget.
V. Bibliotheek.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.