53
119
Het hoofd eener protestantsch-eonfessioneele school meldt
„de kweekelinge komt slechts enkele uren en is tot hare
practische vorming dan onder toezicht van de onderwijzeres
der klasse werkzaam. Soms verricht zij kleine diensten voor
het hoofd. Het profijt voor de school is evenwel nihil”.
Het oordeel van de hoofden van R.-K. Scholen, die be
moeienis met de praktische vorming der kweekelingen
hebben, luidt onverdeeld gunstig.
De heer A. Renes, hoofd der Kencheniusschool aan de
Prinsengracht 64 deelt het volgende mede: „De school is
als leerschol aangewezen voor de Christelijke Kweekschool
aan de Galvanistraat. Het profijt, dat de kweekelingen van
hun verblyf in de school trekken, is m. i. niet onbeteekenend,
hoewel een geregelde praktische oefening van minstens een
jaar na het verkrijgen der akte, noodig is. De school heeft
er weinig belang, maar ook geen schade bij”.
Het hoofd der leerschool aan de Anthonie-Duijckstraat 126
schrijft: „De kw’eekelingen van de 3e en 4e klasse der
Kweekschool van het Haagsch Genootschap bezoeken de
Leerschool. Goed geregeld klassebezoek is voor de kweeke
lingen de beste gelegenheid om de toepassing te zien van
de paedagogieklessen en wat dikwijls nog beter is
het klassebezoek geeft eveneens de aanschouwelijke voor
bereiding voor volgende theorielessen. De school heeft van
het bezoek der kweekelingen geen voordeel”.
De heer F. A. C. van Stekelenburg, hoofd der R.-K. Paro
chiale School van den H. Anthonius Abt, aan de Kerklaan 1
te Scheveningen meldt: „Alle kweekelingen behooren tot de
leerlingen der Normaalschool van de Vereeniging „CorJesu”,
gevestigd Cornelis Jolstraat 117 en worden onder mijn toe
zicht practisch opgeleid. De school trekt er weinig profijt
van. De kweekelingen zelf méér, omdat de geslaagden tot
nu toe dadeljjk een plaats vonden op andere scholen één
op de mijne en goed voldoen.”
Het hoofd der R.-K. school aan de Cornelis-Jolstraat 117,
de heer Chr. L. Wesseling, bericht het volgende: „Ik geef
zelf de paedagogiek aan de Normaallessen en laat nu en dan
onder mijn leiding en toezicht het geleerde in practijk brengen.
Het profijt is voor de kweekelingen grooter dan voor de school.”
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.