53
121
wijs bevorderen; in den regel wordt haar beteekenis echter
ver overschat. De bloei van het onderwys wordt nog door
heel andere en veel belangrijker factoren bepaald”.
De Heer P. T. van der Meulen, hoofd der school van de
Haagsche Schoolvereeniging, Nassanlaan 26, oordeelt: „Ge
regeld worden schoolvergaderingen gehouden, om de belangen
■van de school en van het onderwijs te bespreken, om te
trachten naar eenheid in het onderwas, om doorloopend te
werken aan verbetering van het leerplan”.
Het hoofd der Leerschool van het Haagsche Genootschap
tot verdediging van den Christelijken Godsdienst aan de
Anthonie-Duyckstraat 126, de Heer J. G. Bos, merkt op:
„Schoolvergaderingen behooren tot de beste middelen, vooral
voor een groote school, om een volkomen samenwerking
te verkrijgen tusschen de leden van het personeel. In een
vergadering, waar allen samenkomen met de bedoeling, om
met welwillende toewijding de belangen van de school en
van het onderw'ys in het algemeen te behartigen, onder
erkenning van de meening van andersdenkenden en in het
vertrouwen, dat algemeen uitgesproken ideeën daar zullen
worden erkend, zullen de meeningen vry en zonder neven
gedachten worden geuit en aangehoord. Het bijwonen van
deze besprekingen over de algemeene organisatie van de
school en de klassen, zal aan al de leden van het personeel,
dus aan het onderwijs ten goede komen”.
Ten slotte geven w’ij een plaats aan het oordeel van het
hoofd der Charitabele Sociëteitsschool aan de Amsterdamsche
Veerkade no. 19, den Heer H. Nieukerke: „Adviseerende
schoolvergaderingen by een hoofd met krachtige persoon
lijkheid kunnen wel iets goeds doen. „Onderstelt de vraag:
Acht gy schoolvergaderingen gewenscht voor den bloei van
het onderwas? het bestaan van een bestuur, dat de ver
antwoordelijkheid van het hoofd overdraagt op de verga
dering en wel met dien verstande, dat iedere leerkracht
verantwoordelijk blijft met salaris en positie voor elke be
slissing, waartoe deze leerkracht heeft medegewerkt dan
zal het lot dei- school nog treurig zijn, al zou de steeds
schommelende meerderheid de leerkrachten zich behagelijk
gevoelen”.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.