53
129
Handwerkonderwijs. Onder de gewone schooluren werd het
handwerkonderwys weder gegeven op de 17 uitsluitend
meisjesscholen.
De voordeelen hieraan verbonden zijn1° dat hierdoor
voor de invoering van dat onderwijs. Daarbij komt nog,
dat bij geregelde en goede toepassing de Handenarbeid
voor den onderwijzer langzamerhand onmisbaar wordt, voor
namelijk in tie lagere klassen, omdat daarmee een leervorm
is te bereiken, die geheel overeenkomt met de natuur van het
kind: lust tot bezigheid; terwijl gelijkertijd een prachtige ge
legenheid voor aanschouwing wordt gegeven in verband met
andere leervakken. Bovendien verschaft de handenarbeid een
nuttige en aangename afwisseling voor het overige onderwijs.”
Gymnastiek. Wederom wordt als reden, waarom men op vele
confessioneele scholen de gymnastiek niet onderwijst, opgege
ven: gebrek aan lokaliteit of aan geld tot aankoop van grond.
Het hoofd der R-K. school aan de Paramaribostraat 21
deelt, evenals verleden jaar mede, dat er te weinig belang
stelling van de zijde der ouders voor dit onderwijs bestaat,
terwijl het hoofd der school van de Hulpvereeniging voor
Gereformeerd Schoolonderwijs aan de Heemraadstraat 77
te Scheveningen schrijft: „gebrek aan gebouw; gymnastiek
wordt niet vereiseht; vrije en ordeoefeningen hebben twijfel
achtige waarde.”
Op 14 neutrale en 12 confessioneele scholen wordt thans
geregeld klassikaal gymnastiekonderwijs gegeven. Ook de
leerlingen, die de school van het R.-K. Weeshuis aan de
Warmoezierstraat 89/91 hebben verlaten, doch intern blij ven,
ontvangen dit onderwys geregeld.
Hoewel het als een gunstig teeken mag worden beschouwd,
dat er ten aanzien van dit belangrijk leervak vergeleken
bij het vorige jaar, eenige vooruitgang is te bespeuren,
schynt men toch op de bijzondere scholen nog niet alge
meen doordrongen te zijn van de idee, dat het noodzakelyk
is, om naast de intellectueele opvoeding van het kind, tevens
een plaats in te ruimen aan de lichamelijke.
„Slechts in een gezond lichaam een gezonde ziel!”
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
J
9