55 1 VERSLAG over het jaar 1914 omtrent de Buitengewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinni gen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen. Inlichtingen van algemeenen aard. Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel mogelijk concreet, het zy zooveel mogelijk praktisch en zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allemoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het dagelyksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij by het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrijpen; in de getallenruimte 11000 met geheele ge tallen rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten en gewichten kennen, zich met geld kunnen helpen en in staat zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven. Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewyd, zin voor orde en netheid wordt aangekweekt. De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in by het onderwijs. Veel tyd en moeite worden besteed om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen. In aard en omvang onderging het onderwys in het jaar 1914 geen veranderingen. Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik 5 klassen, t.w. een 6de, een 4de, een 3de, een 2de en een 1ste leerjaar. Leerplan, leervakken. In het leerplan zijn de volgende leer vakken opgenomen lezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde (zaakonder- wys), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige handwerken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid). Per week wordt 21 uur les gegeven; de morgenschooltijd onderbroken door '/a uur, de middagschooltyd door '/4 uur pauze, ’s Woensdags- en ’s Zaterdagsmiddags is er geen school

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1914 | | pagina 1751