55
1
VERSLAG over het jaar 1914 omtrent de Buitengewone
School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinni
gen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen.
Inlichtingen van algemeenen aard.
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij
het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel mogelijk
concreet, het zy zooveel mogelijk praktisch en zooveel
mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen wordt ge
tracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden.
Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot
het allemoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die de
school doorloopen hebben, zich in het dagelyksch leven zullen
kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen,
dat zij by het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen
en begrijpen; in de getallenruimte 11000 met geheele ge
tallen rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten en
gewichten kennen, zich met geld kunnen helpen en in staat
zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven.
Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewyd,
zin voor orde en netheid wordt aangekweekt.
De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in
by het onderwijs. Veel tyd en moeite worden besteed om de
handvaardigheid in praktische richting te oefenen.
In aard en omvang onderging het onderwys in het jaar
1914 geen veranderingen.
Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik 5 klassen,
t.w. een 6de, een 4de, een 3de, een 2de en een 1ste leerjaar.
Leerplan, leervakken. In het leerplan zijn de volgende leer
vakken opgenomen lezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche
taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde (zaakonder-
wys), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige handwerken,
handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid).
Per week wordt 21 uur les gegeven; de morgenschooltijd
onderbroken door '/a uur, de middagschooltyd door '/4 uur
pauze, ’s Woensdags- en ’s Zaterdagsmiddags is er geen school