59 5 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE EXAMENS. 1. 2. 3 1. 2. 3. LEZEN EN VERKLAREN. OPSTEL (PAEDAGOGISCH.) 1—2*/». Behandel één der onderstaande onderwerpen. Schets de waarde, de inrichting en het gebruik van een goede speelplaats eener bewaarschool. Het versjesleeren in de bewaarschool: waarde eischen, aan de versjes te stellen wijze van aanleeren het duidelijk maken van moeilijke woorden en uit drukkingen bekende verzen-bundeltjes. Welke vaardigheden erlangen de kinderen op de be waarschool en door welk onderwijs? TEEKENEN. 21/r—4. Al aak een zooveel mogelijk afgewerkte teekeuing van één der volgende onderwerpen. Een weg langs een vaart. Over de vaart ligt een brug; in de vaart een bootje. Een kamerwand met schoorsteenmantel; daarop een pendule, klok of vaasjes. Een openstaande werktafel, waarbij een stoel. Het mondeling en practisch examen werd afgenomen op 23, 24, 25, 26, 30 Juni en 1 Juli in de Openbare Bewaarschool aan de C. P. Tielestraat, en op 2, 3, 7, 8 en 9 Juli in de Open bare Bewaarschool aan de De Jagerstraat, telkens te Rot terdam. In de volgende vakken werd geëxamineerd: a. lezen en verklaren; b. rekenen en natuurkennis; c. zingen en spre ken; d. paedagogiek en fröbelleer. Ook moest iedere candidate een teekening op het zwarte bord maken en een les voor een klasse geven in fröbelen, spelen en vertellen. Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles en het spelen werd telkens 10 minuten, voor het vertellen 15 minu ten tijd van voorbereiding gegeven. Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het schrifte lijk werk heeft aanleiding gegeven, benevens opgaven en opmerkingen, betrekking hebbende op het mondeling en practisch gedeelte van het examen A. De Commissie constateert met genoegen, dat aan de groote meerderheid der candidaten voor dit deel van het examen 6 of hooger kon worden toegekend.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1914 | | pagina 1785