1 59 s 11 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE EXAMENS. ZINGEN. Aan de eandidaten werd opgegeven een eenvoudige me lodie met één of twee voorteekens van het blad te zingen, na een voorbereiding van tien minuten. Daarna werd door haar ten gehoore gebracht een liedje naar eigen keuze. Naar aanleiding van de opgegeven melodie werden enkele vragen gesteld over sleutels, tempo- en dynamische tee- kens. Meestal was het zingen van het liedje naar eigen keuze voldoende, enkele malen zelfs zeer goed. Slechts en kele eandidaten bleken weinig gehoor te bezitten. Het zingen van het blad gaf echter meer dan eens reden tot ontevredenheid. Zelfs kwam het voor, dat sommige eandidaten een a één gestreept hooger zongen dan een d twee gestreept. Overigens liet het zuiver treffen der inter vallen bij verschillende eandidaten veel te wenschen over. Vele eandidaten transponeerden de melodie in den grond toon c en benoemden de verhoogde en verlaagde tonen met de namen der staintonen, wat ook niet bijdroeg tot het juiste treffen der tonen. Ook werden de vragen over baar ontbroken aan een goede theoretische opleiding in dit vak, wat merkbaar was aan de onvolledige antwoorden; o.a trof de Commissie de onbekendheid met de anatomie der spraakorganen. De meeste eandidaten echter waren van één en ander goed op de hoogte. Vragen gesteld bij het vak „Spreken”: Hoe noemt men de deelen, waaruit een gesproken woord bestaat! Hoe ontstaat geluid! Hoe is de ligging der stem banden in het strottenhoofd! Beschrijf eens den bouw daarvan. Hoe worden de stembanden in trilling gebracht! Beschrijf den weg, waarlangs de lucht in de longen komt. Hoe werken het middenrif en de ribben bij een goede ademhaling! Waarom keurt ge de sleutelbeeuademhaling af! Op welke wijze vormt ge met de uitgeademde lucht spraakklanken! Wat zijn stemhebbende en wat stemlooze medeklinkers! Hebt ge wel eens van vloeiende medeklin kers gehoord? Noem de klinkerreeksen en de reden dier verdeeling. Wat is het kenmerk van een tweeklank! Hoe ontstaat een neusmedeklinker? Welke wijzigingen onder gaan de spraakklanken bij de assimilatie! Noem eenige voorbeelden daarvan. Wat is het verschil tusschen spreken en zingen! Wat zijn ontplofiings en wat schuriugsge- luiden! Welke medeklinkers behooren tot die soorten? Wat is er van den medeklinker h. op te merken! Zijn bij iedere articulatie beide spraakwerktuigen in actie! Wel ken dienst bewijst net tongspiertje bij het spreken!

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1914 | | pagina 1791