1
59
s
11
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE EXAMENS.
ZINGEN.
Aan de eandidaten werd opgegeven een eenvoudige me
lodie met één of twee voorteekens van het blad te zingen,
na een voorbereiding van tien minuten. Daarna werd door
haar ten gehoore gebracht een liedje naar eigen keuze.
Naar aanleiding van de opgegeven melodie werden enkele
vragen gesteld over sleutels, tempo- en dynamische tee-
kens. Meestal was het zingen van het liedje naar eigen
keuze voldoende, enkele malen zelfs zeer goed. Slechts en
kele eandidaten bleken weinig gehoor te bezitten.
Het zingen van het blad gaf echter meer dan eens reden
tot ontevredenheid. Zelfs kwam het voor, dat sommige
eandidaten een a één gestreept hooger zongen dan een d
twee gestreept. Overigens liet het zuiver treffen der inter
vallen bij verschillende eandidaten veel te wenschen over.
Vele eandidaten transponeerden de melodie in den grond
toon c en benoemden de verhoogde en verlaagde tonen
met de namen der staintonen, wat ook niet bijdroeg tot
het juiste treffen der tonen. Ook werden de vragen over
baar ontbroken aan een goede theoretische opleiding in dit
vak, wat merkbaar was aan de onvolledige antwoorden;
o.a trof de Commissie de onbekendheid met de anatomie
der spraakorganen. De meeste eandidaten echter waren
van één en ander goed op de hoogte.
Vragen gesteld bij het vak „Spreken”:
Hoe noemt men de deelen, waaruit een gesproken woord
bestaat! Hoe ontstaat geluid! Hoe is de ligging der stem
banden in het strottenhoofd! Beschrijf eens den bouw
daarvan. Hoe worden de stembanden in trilling gebracht!
Beschrijf den weg, waarlangs de lucht in de longen komt.
Hoe werken het middenrif en de ribben bij een goede
ademhaling! Waarom keurt ge de sleutelbeeuademhaling
af! Op welke wijze vormt ge met de uitgeademde lucht
spraakklanken! Wat zijn stemhebbende en wat stemlooze
medeklinkers! Hebt ge wel eens van vloeiende medeklin
kers gehoord? Noem de klinkerreeksen en de reden dier
verdeeling. Wat is het kenmerk van een tweeklank! Hoe
ontstaat een neusmedeklinker? Welke wijzigingen onder
gaan de spraakklanken bij de assimilatie! Noem eenige
voorbeelden daarvan. Wat is het verschil tusschen spreken
en zingen! Wat zijn ontplofiings en wat schuriugsge-
luiden! Welke medeklinkers behooren tot die soorten?
Wat is er van den medeklinker h. op te merken! Zijn bij
iedere articulatie beide spraakwerktuigen in actie! Wel
ken dienst bewijst net tongspiertje bij het spreken!