J
59
16
Of het kwam, doordat de eandidaten de opgave niet goed
lazen of doordat zij niet goed wisten, wat gebonden spelen
zijn, een feit is het, dat vaak bij de vijf spelen, die opge
schreven werden, maar twee of drie gebonden spelen voor
kwamen.
Hoewel, zooals ook uit ue cijfers blijkt, over het geheel de
Commissie tevreden kan zijn over het geleverde werk (van
ecnigen was het heel goed, van een zelfs uitstekend) wil
zL' toch, in het belang van volgende eandidaten, eenige op
merkingen laten volgen.
Bij sommigen liet de opstelling der leerlingen wel wat te
wenschen over, voornamelijk omdat aan de kinderen van
te voren niet voldoende duidelijk gemaakt was, hoe en
waar zij moesten staan. Dat daardoor de opstelling slordig
werd, is te begrijpen.
Waarom gaven niet alle eandidaten aan de kinderen vol
doende speelruimte, waar deze toch beschikbaar was? Hoe
kunnen de bewegingen goed uitgevoerd worden, als de kin
deren te dicht op elkander staan?
Van vele eandidaten was de leertoon vriendelijk en op
gewekt, waardoor zij zonder eenige moeite de kinderen
wisten te brengen, waar zij ze hebben wilden. Overdreven
in woorden en daden was maar een enkele.
Er waren eandidaten, die geen flauw begrip hadden van
een spel „aanleeren”. Zij speelden het spel zonder eenige
of met een vluchtige verklaring en schenen te denken, dat
het af moest. Door de opgewektheid van de candidate bleef
in de meeste gevallen de aandacht der kinderen toch ge
spannen; doch waar die opgewektheid ontbrak, verflauwde
de belangstelling en werden de kinderen woelig. In beide
gevallen echter waren de kinderen automaten: het zelf
denken en handelen der kleinen was uitgesloten; bijgevolg
trokken dezen weinig nut van het spel.
Het toonen van een plaat of een ander hulpmiddel en het
stellen van eenige onbeteekenende vragen werden soms
ook als de verklaring van een spel beschouwd, waarna dan
onmiddellijk tot het zingen van de versjes en het maken
der bewegingen werd overgegaan, terwijl het voorkwam,
dat daarbij geloopen moest worden. De eandidaten dienen
er aan te denken, dat het gesproken woord gemakkeljjker
verstaan wordt dan het gezongen.
Sommige eandidaten verklaarden het versje, hetzij in
zijn geheel, als het er zich toe leende, hetzij bij gedeelten.
Daarna werden de bewegingen uitgevoerd, waarbij vooral
aan de zelfwerkzaamheid der leerlingen werd gedacht; de
woorden werden opgezegd en meegesproken en dan werd
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE EXAMENS.