59 20 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE EXAMENS. AKTE B. 1. KERSEN KOOPEN. TEEKENEN. (10*/3-12*/3). bestemming te doen beantwoorden. Strookjes papier e.d. deden ook belangrijke diensten om de weergave van het een en ander zoo getrouw mogelijk te doen zijn. De lessen met de bouwgaven waren over het algemeen de gelukkigste. Er dient echter gewezen op eeu fout, die zich nog al eens voordeed bij het z.g. „vertellend bouwen”. Het onbeteekenend praatje, of wel „de vertelling”, nam een te groot deel van den beschikbaren tijd in beslag, en dit werd oorzaak, dat er maar weinig gewerkt werd. Er werden een paar aardige lessen gegeven met de 2e speelgave, alsook eenige verdienstelijke lessen met de rin gen, de vlechtlatten en het vouwblad; wel een bewijs, dat, hoewel deze speehniddelen minder in trek zijn, er niette min goede lessen mede te geven zijn. „Och Moederlief, geef mij een cent!” „En dat waarom, mijn kleine vent?” „Omdat beneden in de straat „Een wagen vol met kersen staat. „Tien voor een cent!” zoo roept de man; „Toe, Moeder geef me een centje dan!” NEDERLANDSCHE TAAL. (9—10‘/s). 1. 2. 3. 4. Het schriftelijk werk van het examen voor de hoofdakte, Akte B, dat gehouden werd op 8 October te Rotterdam en te ’s-Gravenhage, bestond uit de volgende opgaven: Maak een opstel over een der volgende onderwerpen: Kindervreugd en kinderleed. Helden zonder zwaard. Het ouderlijk huis. Veel kleintjes maken een groote. Maak een zoo goed mogelijk opgewerkte schets naar aan leiding van één der volgende opgaven:

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1914 | | pagina 1800