59
27
VERSLAG HEWAARSCHOOL-AKTE EXAMENS.
FROBELLEER.
FROBELLES.
vormden de onderwerpen der
De uitkomst van het onderzoek naar de theoretische en
practische kennis van de Fröbelleer was mede niet onbe
vredigend.
Gevraagd werd o.a.: Hoe kan het spelen of werken met
de speelgaven van Fröbel den schoonheidszin der leerlin
gen ontwikkelen? Welke voorstellingen en welke begrippen
kan men met een zekere gave aanbrengen? Wat was Frö-
bels bedoeling met het bouw- of erwtenspel? Waarom heeft
men de vouwstokjes ingevoerd? Waartoe dienen de over-
gangsgaven? Welke is de waarde van het legspel? Hoe ge
bruikt gij de klei (of de pijpaarde) in de school? Waarom
is het werken met legstokjes en ringen een goede voorbe
reiding voor' het teekenen? Wat, hoe, en waarmee laat gij
teekeuen? Zijt ge ook bekend met den raffia-arbeid? Zoo
ja, welke waarde heeft die arbeid voor de bewaarschool?
Voor zoover de beschikbare tijd het toeliet, werden ook
van de candidaten enkele proeven van bekwaamheid in
het vouwen, bouwen, knippen, vlechten en plakken ge
vraagd.
Van de meeste candidaten was die proeve bevredigend.
Enkelen waren er echter, die het examen-programma niet
kenden.
Naast den eisch: „Bekendheid met den leergang en het
onderling verband der speelgaven van Fröbel”, staat, „en
van hetgeen er in den laatsteu tijd op dat gebied is uitge
komen”.
Met dit laatste nu hadden niet alle candidaten rekening
gehouden.
Er waren er, die niet konden werken met de 2e gave
van Mevrouw Bonman van Tertholen, en evenmin op de
hoogte waren van raffia-arbeid.
Het lijkt de Commissie niet voldoende, als de candidate
„er wel eens van gehoord heeft” of „het wel eens van een
ander gezien heeft”.
Zij mag verlangen, dat zij, die zich voor het behalen der
hoofdakte aanmelden, ook kunnen w e r k e n met de nieuwe
aanverwante Fröbelmiddeleu.
De volgende opgaven
Fröbellessen:
lo. Geef een les met de 2e gave, waardoor de eigenschap
pen der lichamen uitkomen; en waarbij aan het slot doos