16
7
In het geheel kwamen hier binnen:
Vaartuigen.
1914
1913
1912
1911
1910
Stoomtrawlers
Loggers
Bommen
Schokkers
Garnalenbooten j
Andere vaartuigen
4
1454
151
3938
1276
75
1768
96
3545
1060
78
1
740
227
4090
2086
91
1
1111
181
3100
1536
72
Van de geheele Scheveningsche vloot, bestaande uit 244
loggers en 50 bommen lagen op 31 December slechts 57
loggers en 22 bommen in de Scheveningsche haven om te
overwinteren en waarvan nog een deel is gebleven omdat
het hoopt ter trawlvaart te kunnen gaan.
Zoomin als de buitenhaven, wat hare diepte betreft, vol
doet aan de meest billijke eischen, welke men aan haar, in
verband met de tegenwoordige visschersvaartuigen, zou
mogen stellen, zoomin voldoet de binnenhaven aan hare
functie van een veilige oplegplaats voor de vaartuigen en is
zoowel aan een voldoende diepe buitenhaven als aan een
rustige opleghaven dringend behoefte.
Gedurende het geheele jaar waren twee bagger vaartuigen
in de haven aanwezig, waarvan één voor rekening van het
Rijk en één voor het Gemeentebaggerwerk.
Voor rekening van de Gemeente werd gebaggerd in de
binnenhaven en binnenvoorhaven.
In den nacht van 9 op 10 Maart strandde het visschers-
vaartuig SCH. 179, even benoorden het Nooderhavenhoofd.
Na veel moeite, waarby de motorreddingboot en een
sleepboot vergeefsche pogingen waagden, omdat het vaar
tuig te hoog op het strand zat om hulp te kunnen verleenen,
slaagden de vletterlieden G. Zier Grootveld en A. Rog er
in, de drie opvarenden met een vlet van het vaartuig af te
halen. Het vaartuig ging verloren.
3 Juni strandde de schokker SCH. 134, in den Zuid-West
hoek der. buitenhaven, de opvarenden konden zonder hulp
het strand bereiken, en het vaartuig is verloren gegaan.
22 Juni werden door de Pontonniers oefeningen gehouden
in het versperren van den buitenhavenmond door middel
der pontons welke van te voren met water waren geballast.
Nadat de order tot mobiliseering van het leger was uit-
1
658
360
4118
1911
69
Totaal netto inhoud 443798 M3. 390987 M3J286558 M3. 272219 M3. 258960 M3.
VERSLAG DER VISSCHERSHAVEN.