52
7
VERSLAG ACADEMIE VAX BEELDENDE KUNSTEN.
Het onderwijs richt zich zoo veel mogelijk naar de prac-
tijk. In aansluiting aan dit streven kan gemeld worden, dat
de leerlingen van den dageursus voor Middelbaar Technisch
onderwijs in hun vacantietjjd gedurende de maand Augus
tus practiseh werkzaam zijn geweest op bouwwerken, waar
toe de heeren Gemeente-architect Gort en Rijksbouwmees-
ter Knuttel hun welwillende medewerking hebben verleend.
Ook het onderwijs aan Afdeeliug II, Decoratief en nijver-
heidskunst, is zoodanig aangevuld, dat het meer gespecia
liseerd en gesystematiseerd wordt gegeven. Er zijn nu acht
volledige cursussen voor acht verschillende vakken inge
richt, n.l. meubel- en interieurteekenen, decoratie-, glas- en
plateelschilderen, beeldhouwen, metaalbewerking, grafische
vakken en fraaie handwerken costuumkunde. Elke cur
sus heeft een afzonderlijk leerplan.
Meer en meer neemt het practiseh onderwijs een belang
rijke plaats naast het theoretische in het leerplan in. De
meubelteekenaars en beeldhouwers ontvangen onderricht
in het boetseeren. VodT het practiseh onderwijs in het drij
ven, slaan, monteeren, emailleeren en wasboetseeren zijn
twee werkplaatsen ingericht. Ook is een lokaal gereed ge
maakt voor het teekenen op steen en het drukken.
Het theoretisch onderwijs is eveneens uitgebreid met
vele vakken, die voor de uitoefening der practijk nood
zakelijk zijn.
In Afdeeliug III, teekeu-, schilder- en beeldhouwkunst,
werd uitvoering gegeven aan het plan tot oprichting van
een cursus voor etsen en lithografeereu aan den dageursus,
waarvan de leiding werd opgedragen aan den heer
1. Wiersma. Deze cursus is niet 20 leerlingen aangevangen.
Ook aan deze afdeeliug werden nog enkele noodige theorie
lessen toegevoegd.
De reorganisatie van Afdeeliug IV, werktuig- en ijzer-
bouwkunde en electrotechniek, kwam evenzoo tot uitvoe
ring. Door de specialisering van het onderwijs in het con
structief teekenen, de aanvulling daarvan met andere nood
wendige teekenvakken en de invoering van theorielessen is
deze afdeeliug thans ook verdeeld in lager- en middelbaar
technisch onderwijs.
Ten slotte is ook Afdeeliug V, opleiding voor de lagere
en middelbare teekenakten nu zoodanig gewijzigd, dat
een volledige opleiding voor elk der tien teekenakten ver
zekerd is, hetgeen een niet geringe uitbreiding van het
onderwijs beteekent.
vele veranderingen in de leerplannen hebben allerlei
moeilijkheden met zich gebracht. Er moesten nieuwe leer
krachten gezocht worden, terwijl het onderbrengen van de