13
üit de antwoorden der sub-Commissie op de vraag: Heeft
de correctie van het schriftelijk werk onder of na den school
ed plaats? blijkt, dat op 16 van de 82 openbare lagere
scholen, die correctie geschiedt nd, op 5 onder en op 51
onder en na, resp. vóór schooltijd, terwijl van 10 scholen de
opgaven ontbreken.
Voor het corrigeeren onder den schooltijd, waardoor de
leerlingen terstond de gemaakte fouten te zien krijgen, is
veel te zeggen, indien de klassen niet te bevolkt zijn, zoo-
dat men zich direkt. nadat het werk gemaakt is, met iederen
leerling afzonderlijk eenige oogenblikken kan bezighouden.
By groote klassen is dit niet wel mogelyk, zoodat dan vele
fouten óf overgeslagen óf onnauwkeurig verbeterd worden.
Geschiedt de correctie na, resp. vóór schooltijd, dan is het
zeer wenschelyk, dat het gecorrigeerde zoo spoedig mogelijk
weer onder de oogen der leerlingen worde gebracht, daar
anders de belangstelling voor een groot deel is verloren
geraakt en dan hoofdzakelijk alleen naar het getal fouten
wordt gezien.
De berichten der sub-Commissies over de rast in de klassen,
luiden, behoudens een enkele uitzondering, gunstig. Ook
over de orde valt in het algemeen niet te klagen.
Een sub-Commissie deelt wederom mede, dat de handhaving
der orde, by enkele oudere krachten, iets te wens^hen overliet.
Van een andere school wordt bericht, dat bij het bezoek
der betrokken sub-Commissie, de kinderen eener klasse, die
onder leiding stond van eene tijdelyke onderwijzeres, „vrij
roerig’’ waren.
Aangaande een derde school deelt men mede, dat eene
tijdelyke onderwijzeres eenige moeite had met de handhaving
der orde, hetgeen op de vorderingen der kinderen eenigen
invloed had.
Nog wordt door een sub-Commissie geklaagd over gebrek
aan belangstelling bij eenige leden van het personeel.
Een andere sub-Commissie evenwel meldt, dat bij een
tweetal onderwijzeressen, over wie verleden jaar was geklaagd.
in eene klasse, waar deze vroeger „slecht” moest worden
genoemd, thans verbetering viel te constateeren.
I
VERSLAG LAGER ONDERWIJS