53
41
afgaauden morgen, die door spel of anderen lichamelijken
arbeid in beslag wordt genomen en het gebruik van den
middagmaaltijd zijn verreweg de meeste leerlingen des
namiddags minder geschikt, vaak geheel ongeschikt, om
hun volle aandacht aan het onderwijs te wyden.
Het spreekt van zelf, dat vooral op de 1ste- en 2de-klasse-
scholen, die het leeuwenaandeel hebben in de inbeslagneming
der gebouwen, de vorderingen der leerlingen hierdoor aan
zienlek lijden, hoofdzakelijk in de lagere klassen, waar ook
hier en daar minder kinderen tot een hoogere klasse worden
bevorderd dan in normale tijden. De halve schooldagen
werken bovendien de verzuimen in de hand. Tyd voor de
zoo noodzakelijke herhaling van het geleerde ontbreekt
natuurlijk eveneens.
De sub-Commissies dringen er dan ook bijna eenstemmig
krachtig op aan, om de ontruiming der schoolgebouwen,
thans nog door militairen bezet, zoo spoedig mogeiyk te
doen plaats hebben.
De sub-Commissie in de 2de Afdeding meldt nog het
volgende
In enkele der vorige verslagen hpeft men eene opmerking
betredende het spreken en lezen kunnen vinden.
Het zij ons veroorloofd, waar we de zaak van zoo groot
belang achten, nog maar weer eens dezelfde klok te luiden.
Al zouden we niet willen of mogen beweren, dat het
spreken en lezen in de hoogere en hoogste klassen slecht
is, toch trof het ons herhaaldelijk, dat de leerlingen zoo rad,
zoo klankloos, zoo ongearticuleerd, zoo futloos de woorden
er uitbrachten.
Nu gaat, waar een kind zich aan genoemde ernstige fout
schuldig maakt, niet alleen het gesprokene, zooals ons heel
vaak bleek, voor zijne klasse-genooten verloren, maar ook
zal al spoedig hunne belangstelling in de les tot onder nul
dalen.
En hoe kan zoo’n kind zelf belang stellen in, iets zien, of
voelen bij hetgeen het zegt, wanneer het zijne zinnen zoo
onduidelijk, zoo eentonig ten gehoore brengt
Meermalen moesten we denken .aan de opmerking, die
VERSLAG LAGER ONDERWIJS