53
43
Als leermiddel wordt de handenarbeid onderwezen aan de
scholen: Boylestraat 20 (in de lagere klassen); Achterraam-
het leerplan onder het vak „Natuurkennis” opgenoinen. In
klasse 16 wordt het als leervak behandeld. Tengevolge
van den inobilisatie-toestand kon gedurende dit jaar alleen
klei-arbeid in kl. 1 en 2 tot zyn recht komen i de Van-Merlen-
straat 67 (vouwen volgens Stam en Van Wamel, in de eerste
2 klassen).
Aan de school Haagschestraat 26 wordt slöjd (kleiarbeid)
als leervak onderwezen en als leermiddel bij het zaakonderwys
in de 2 eerste klassen.
Wat de eerste-klassescholen betreft, wordt gemeld, dat
handenarbeid uitsluitend als leervak wordt gebruikt aan de
school: Bakkerstraat 59, doch alleen op den winteravond-
cursus. Aan de school Van Dyckstraat 55 a wordt slöjd als
leermiddel in de laagste 4 klassen onderwezen en als leervak
voor vrouwelyke leerlingen uit de hoogere leerjaren, ge
durende het handwerkonderwys, terwijl aan de school
Messstraat 3 grepen uit Ligthart’s „Het volle leven” worden
behandeld.
Uit het bovenstaande blijkt, dat met de „proefnemingen”
nog steeds langzaam wordt voortgegaan.
Aangaande de tweede-klassescholen zij het volgende mede
gedeeld
De afzonderlijke cursus aan de Nieuwe-Havendwarsstraat 4,
is nog steeds, in verband met de mobilisatie tydelijk opge
heven.
Aan de Hemsterhuisstraat 2d wordt op Woensdagmiddag
aan 10 a 12 jongens les in cartonarbeid gegeven.
Aan de Badhuiskade 27 wordt een cursus in handenarbeid
bij wijze van proefneming, enkel voor jongens van de twee
hoogste klassen gehouden.
Wederom werd aan de Wouwermanstraat 3 slöjd op een
afzonderleken cursus buiten de schooluren onderwezen,
evenals aan de De Gheynstraat 51.
VERSLAG LAGER ONDEtWUS