53
53
3. Gebouwen en omgeving.
Door het bestendigen van den mobilisatietoestand deed
de invloed daarvan, waarover in ons vorig Verslag werd
gesproken, zich ook dit jaar wederom gevoelen.
Samenwerking tusschen school en huis. Hoewel samenwerking
tusschen school en huis nog niet algemeen is, kunnen wij
op grond van de verslagen der sub-Commissies met genoegen
constateeren, dat deze op verscheidene scholen bestaat en
van beide zijden gewaardeerd wordt. Behalve door drie-
maandelijksche rapporten worden door het medegeven naar
huis van week- of correspondentie-boekjes, volgewerkte
cahiers, gemaakte teekeningen of produkten van handen
arbeid de ouders in kennis gesteld van de vorderingen
hunner kinderen. Zoo noodig brengen onderwijzers en
onderwijzeressen, somtyds ook een enkel hoofd, bezoeken
by de ouders, om met hen de belangen der leerlingen te
bespreken. Zeer vaak komen de ouders naar de scholen, om
met hoofd en onderwijzend personeel van gedachten te
wisselen, zoowel uit eigen beweging als op verzoek. Zoogen.
„Ouderavonden” worden niet gehouden behalve op de school
aan de Terwestenstraat 105. Van de school aan de Hoef-
kade lol wordt gemeld, dat ze zullen worden gehouden.
Op de Scheveningsche scholen: Duinstraat 55, Messstraat 3,
Nieuwe Laantjes 8, Badhuiskade 27 en de Rotterdamsche
straat 66 ontvangen de ouders eene uitnoodiging van de
schoolhoofden, om de „schoolexamens” aan het einde van
den cursus bij te wonen, van welke uitnoodiging veel gebruik
wordt gemaakt. Ook geschiedt dit op de school aan de
Tullinghstraat no. 2.
Doch ook klachten over te weinig of geheel ontbrekende
belangstelling worden vernomen. Van een school wordt
gemeld, dat de ouders „te koppig” zijn, om zich aan de op-
of aanmerkingen van hoofd en personeel te storen, van een
andere zegt men, dat sommige ouders eer tegen- dan mee
werken, van een derde, dat de schuld van gebrek aan samen
werking in de onverschilligheid der 'ouders is te zoeken,
van een vierde, dat de besprekingen met de ouders weinig
resultaten opleveren.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS