53
77
4. Ferdinand-Bolstraat 130.
in den wintertijd, als de Sabbath vroeg invalt, op den Vrijdag
namiddag van NovemberFebruari bovendien nog ‘/z tot
1 uur. Daarom is het cijfer van het schoolverzuim zoo hoog,
te meer, daar dit jaar alle Isr. feestdagen op werkdagen,
dus schooldagen vielen. Dat het onderwijs hieronder zeer
lydt, is reeds by herhaling aan alle autoriteiten bekend
gemaakt.
3. Lijnbaan 38.
Een nieuw leerplan, in overleg met het personeel ont
worpen, werd door autoriteiten goedgekeurd en wordt ge
leidelik ingevoerd.
Tengevolge van de mobilisatie werd er gemiddeld 4 uur
per week minder onderwijs gegeyen. Dit geschiedde vooral
ten koste van de zoogenaamde bijvakken. In de „hoofd
vakken” verschillen de resultaten dan ook niet veel van de
in gewone tijden verkregene. Dit bleek mij, toen ik in
2. Kritzingerstraat 203.
Door de combinatie van de twee scholen in één gebouw
is een noodregeling noodig geweest, die den leertijd heeft
verkort. In de vervolgklassen heeft dit geen nadeelige ge
volgen gehad, daar door het thuis werken der leerlingen
de vrye tyd voldoende werd benut. In de andere klassen
zyn de resultaten gedrukt door den noodtoestand. Ofschoon
de beschikbare tyd voor de hoofdvakken weinig minder
is dan vroeger, zyn de vorderingen merkbaar ongunstiger.
Blykbaar is één langere oefentijd per dag niet gelykwaardig
met twee kortere. Bij de vakken zingen, teekenen, natuur
kennis, aardrijkskunde en geschiedenis is het verschil nog
grooter.
In het algemeen wordt er naar gestreefd, het onderwijs
eenvoudig en praktisch te houden en te doen aansluiten
by de behoeften van het leven. In verband hiermede worden
deleerlingen er aan gewend, zooveel mogelijk zelfstandig
te arbeiden.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS