53
82
Badhuisstraat 27.
13.
beslag legde op byna den geheelen dag en de kinderen dus
ook langer onder den heilzamen invloed van geregelden
arbeid en vaste leiding verkeerden, de kinderen thans vele
uren achtereen op de straat of aan bet strand zwerven,
waarvan de nadeeiige gevolgen op hun moreel natuurlyk
niet kunnen uitblijven.
Mobilisatie-regeling. 1. Ik meen, dat het voor het onderwijs
van belang zou zyn, indien zoo spoedig mogelyk de oude
schooltydenregeling, met 2 schooltijden per dag, weer werd
hersteld. Want, trots het beste willen is schade in verschillende
vakken niet te voorkomen. Een vergelijking van het aantal
wekelijksche lesuren moge dit bevestigen
by de gewone schooltijdenregeling hebben de kinderen
23 uren per week gewoon schoolonderwijs, netto-bedrag
bij de tegenwoordige regeling eigenlijk maar 17 uur; want
gedurende de 1’/a uur> dat de meisjes handwerkonderwys
ontvangen, moeten de jongens herhalingswerk doen en is
het gewone klasseverband verbroken.
Dat is dus een verschil van 53/4 wekelijksche lesuren'.
Voor de meisjes komt daar nog 1 uur door den
korteren duur van het onderwys in de nuttige handwerken.
Asphalteering, etc. 2. Opnieuw dring ik aan op uitbreiding
der asphalteering vóór de school, n.l. tot de „hangbrug”;
op het jaarlyksch vernissen der schoolmeubelenop een
méérmal en-tvasschen der schoolramen; op instelling van een
7e leerjaarop vernieuwing van het heele schoolgebouw.
Verzuim. 3. Eén meisjesleerlinge, over wie ik in het vorig
jaarverslag reeds schreef, dat ze van 1 Januari 1914 af byna
geregeld willekeurig verzuimde, is nog niet weer op school
geweest, ofschoon ze tot 1 April 1916 leerplichtig is.
In 1913 gingen elf jongens van de school mee ter haring
vangst; in 1914 zeven; in 1915 eerst vijf, later zeven.
Bovendien gingen twee jongens op verklaring van den
dokter om gezondheidsredenen mee.
In 't begin van het seizoen zyn door den havendienst wel
eens leerplichtige jongens, die mee zouden varen, van boord
gehaald.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS