53
87
6. Bakkerstraat 59.
4e het bedrag van het betaalde schoolgeld. De derde vraag
heeft mü pyn gedaan; het gaat m.i. niet aan, een eerlijke
poging van een schoolhoofd te beantwoorden met de ver
onderstelling, dat deze de verordening op ’t gebruik der
lokalen wel eens overtreden kon hebben. B. en W. hadden
de antwoorden maar moeten afwachten. Ik heb weer alles
volledig beantwoord, doch ik wacht nog steeds op een be
slissing. Intusschen zijn er 5 1.1. overgeplaatst naar een
Burgerschool, alleen omdat aan mijn school geen gelegenheid
is voor Fr. les. Of dit in het belang dezer leerlingen is,
betwijfel ik zeer. Een jongen wacht nog op de beslissing;
als deze afwyzend is, dan zal hy Fr. les nemen op de
Weeshuisschool. Zes andere 1.1. krygen gedurende 1 uur
wekelijks gezamenlyk Fr. les by een onderwijzer, wat natuur
lijk niet veel uithaalt, omdat deze tyd te kort is.
De school telt thans nog 6 parallelklassen, die samen
158 1.1. tellen, d.i. gemiddeld ruim 26 1.1. per onderwyzer.
In April 1914 bestond er kans twee parallelklassen te combi-
neeren. Doordat er 9 1.1. van de school Stortenbekerstraat in
deze klassen geplaatst werden, was combinatie niet meer
mogelyk. Deze 9 leerlingen kosten de gemeente jaarlijks dus
byna evenveel als een heele klasse. Het komt mij om meerdere
redenen hoogst wenschelyk voor, dat de parallelklassen ten
spoedigste verdwijnen, wat m.i. met een beetje medew erking
der afd. Onderwijs zeer goed mogelyk is. Wanneer zij op
1 April 1916 nog bestaan, kan er geen vervolgklasse opge
nomen worden.
Nog zy vermeld, dat de school nog altijd geen bliksem
afleider heeft.
Het verminderen van het aantal lesuren door de mobi-
lisatie-regeling deed aan enkele bijvakken schade. Vooral
het handwerkonderwijs en het teekenen leden schade.
Het laatste vak, doordat de gymnastieklessen buiten de
schooluren worden gegeven en het daardoor niet meer
mogelyk is het natuurteekenen in halve klassen te laten
onderwijzen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS