53
88
8. Hoef kade 99.
De slechte huisvesting der school, in 3 afzonderlijke ge
bouwen, maakt het toezicht, het overzicht over ’t geheel,
en het bewaren der eenheid byna onmogelyk.
Het ontbreken van een 7e leerjaar of vervolgklasse oefent
nog steeds een ongunstigen invloed uit
De 2 pauzen in één schooltijd, die den leertyd verkrui
melen, en een telkens opbergen van leermiddelen, opstaan,
aan- en uitkleeden en verlaten en binnenkomen van ’t ge
bouw eisehen, maken de kinderen nog drukker, nerveuser
en ongeduriger dan de ongewone toestand het reeds doet
Ze geven aan ’t heele schoolleven iets onrustigs en haastigs.
Veel beter èn voor de kinderen, èu voor het onderwys, zou
één pauze van 20 a 30 minuten zyn.
Niet genoeg te veroordeelen is het byna oogenblikkelyk
vertrek van een onderw’yzer, die in beter bezoldigde be
trekking aan een andere school wordt overgeplaatst. Twee
maal in dit jaar trof de school deze ramp: in ’t le geval
vertrok de benoemde 4 dagen, in ’t 2e geval 10 dagen na
zyn benoeming: alleen „omdat het belang van de andere
school zulks eischtc.” Met het feit, dat de beide benoemden
onderwijzers eener hoogste klasse waren, en hun taak dus
niet door tydelyke krachten immers meest meisjes van
even 18 jaar zonder of met weinig practyk kon worden
overgenomen, zoodat ook tusschentijdsche overplaatsing van
’t blyvend personeel naar andere klassen moest plaats heb
ben, werd geen rekening gehoudenverzoek noch betoog
mynerzyds baatte: „’t belang der andere school eischte
zulks.”
Is ’t vreemd, dat de vraag rijst, wat er van die andere
school wel geworden zou zijn, als de nieuwbenoemde een.
7. Stortenbekerstraat 10.
Het groot aantal leerlingen, waarvoor nog plaatsing op
een le-klasseschool werd gevraagd, maakte opname van nog
een klas in de paviljoens aan de Jan-van-Gojenstraat nood
zakelijk. Daar zijn nu 5 klassen en wel één eerste, één
tweede en drie derde klassen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS