53
91
ran Beverhingkstraat 29.
lingen, de 2e met 36, de 3e met 36, de 4e met 36, 5 A met
24, 5 B met 24, 6 A met 23, 6 B met 25, 7 A met 18 en
7 B met 16 leerlingen, totaal 272 leerlingen.
Het schoolgebouw blijkt in vele opzichten te voldoenlucht
en licht in lokalen en gangen en ruimte voor berging van
leermiddelen, waaraan we in het hulpgebouw een tekort
hadden, zijn hier ruim voldoende; de gymnastiekzaal is
prachtig ruim er is gelegenheid om de ouders te woord te
staan, zoowel voor de onderwijzers als voor het hoofd der
school. Er is nog wel meer te prijzen. Doch te verlangen
blijft er ook nog: De teekenzaal is zeer moeiljjk te bespreken
daarin moet voorzien worden. En zullen wjj met succes een
schooltuin aanleggen, dan dient „Plantsoenen" ons te helpen
aan goeden grond.
De school werd geopend op 1 Maart 1915 en begon met
5 klassen, die samen 75 leerlingen telden. De hoofdlijnen
van het onderwijs werden getrokken naar het leerplan van
de school Galvanistraat, die te voren in het hulpgebouw aan
de Van-den-Eyndestraat gevestigd was en waarvan de boven
vermelde leerlingen afkomstig waren. Deze konden alzoo
zonder stoornis verder gaan in de tot dien tijd gevolgde
richting, totdat vastbenoemde, geschoolde leerkrachten den
overgang in afwijkende banen, die het nieuwe leerplan
mogelyk zou aanwijzen, met beleid konden doen plaats
hebben.
Na de zomervacantie geschiedde dit en thans kan gezegd
worden, dat het onderwijs zijn eigen, geregelden gang gaat.
De moeilijkheden, die het nieuwbedoelde personeel vond
aan deze school-in-wording, waren niet gering. Telkens
verschenen nieuwe leerlingen in de klassenbij onderzoek
bleken, het spreekt vanzelf, vele verschillen in kennis en
ontwikkeling. Het personeel had eenheid te brengen in die
heterogene groepen en het heeft zich hiervoor, ook buiten
de schooltijden, veel moeite gegeven. De resultaten van die
pogingen blijken meer en meer:
Onderwijs in gymnastiek en handwerken wrerd nog niet
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
6.