53 93 naar 10. Korte Lombardstraat 7. De jarenlang gevolgde methode voor het Fransch van De Bock en Leeman is nu in de 4e, 5e en 6e klasse vervangen door de methode Zernike; in de klassen 7a en 7b werden nog de werkjes van De Bock en Leeman gebruikt. De resul taten van deze methode zijn gunstig. In de le, 2e en 3e klasse is nu ingevoerd de rekenmethode van Bok en Lem, Door tellen tot rekenen. De resultaten zijn zeer goed. 11. Copernicusstraat 159. a. De klassen zijn te talrijk bevolkt, om de leerlingen voldoende vorderingen te doen maken: 35 tot 40leerlingen in één klasse is voor Burgerscholen te veel. Vooral de zwakkere leerlingen lijden onder die overvolle klassen. Geschiedenis. Van klasse 5 af. Algemeene Geschiedenis in de 7e klasse. Natuurkennis, le en 2e leerj. Zaakond. naar Ligthart. Verder: ’s zomers planten, 's winters dieren bespreken. Van klasse 5 af, iets uit de physica. Zingen. Versjes en trefoefeningen. Teekenen. Van klasse 2 af door den vakonderwijzer, voorwerpen en platen. Fransche taal. Van de 2e helft der 2e klasse af naar Struyck en Jongejan. De directe methode wordt weinig toegepast. 9. Van Hoornbeek straat 5. Een spoedige terugkeer naar het gebouw aan de Van- Hoornbeekstraat zou het onderwijs in tal van opzichten ten goede komen. Ook uit een hygiënisch oogpunt voldoet het hulpgebouw slechts aan bescheiden eischen. Ventilatie en regelmatige verwarming laten veel te wenschen over. Roet en kolendamp verontreinigen meermalen de lucht in de lokalen, vooral nu brandstof gebruikt moet worden, waar voor de kachels niet bestemd zyn. De tocht in gangen en lokalen is dikwijls zeer hinderlijk en nadeelig. VERSLAG LAGER ONDERWIJS

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1599