53 104 fianelnaaien en verstellen, op eene andere kousen stoppen, op eene derde mazen ingevoerd. Toch valt over 't algemeen over de resultaten van het handwerkonderwys op de bijzondere scholen daarom zoo moeilyk te oordeelen, omdat op de meeste het werk, zoodra het af is, door de leerlingen mede naar huis genomen wordt, waardoor het comité geen overzicht over het vervaardigde heeft, doch moet trachten zich daarvan een beeld te vormen naar hetgeen het de leerlingen in de verschillende klassen ziet verrichten. Op eenige scholen echter wordt aan het verzoek van de afdeelingen in zooverre voldaan, dat het afgewerkte bewaard wordt tot na het bezoek van de leden. Dat het handwerkonderwys op de bijzondere scholen ver schillend is, behoeft niet te verwonderen, wanneer men de groote verscheidenheid van deze inrichtingen van onderwijs in aanmerking neemt, als: gemengde- en meisjesscholen, gesubsidieerde- en niet gesubsidieerde scholen, scholen die een afgerond geheel vormen en andere, die aansluiten aan middelbaar of hooger onderwijs. De leerplannen zyn dan ook zeer uiteenloopend al naar den aard der school, soms echter zoo uitgebreid, dat niet alles er van uitvoerbaar is. Op verschillende meisjesscholen vallen, niettegenstaande de groote klassen, orde en netheid, evenals de uitstekende houding van de hand by het breien op. Behalve van breien wordt daar ook veel werk van linnenstoppen gemaakt, maar het aantal uren, aan de handwerken besteed, is er dan ook grooter dan op vele andere scholen. Op gemengde scholen en meisjesscholen met kleine klassen worden dikwyls eenige klassen gecombineerd en wordt het handwerkonderwys meer individueel dan klassikaal gegeven. Van eene meisjesschool wordt gerapporteerd, dat het hand werkonderwys er uitstekend is; van eene andere wordt het goed genoemd; op eene derde zyn de nuttige handwerken weinig in eere, doch tracht men den lust er toe op te wekken door voor eene uitdeeling ondergoed te laten vervaardigen, waarvan de naden op de machine genaaid wordende fraaie handwerken worden er aardig onderwezen. Volgens mede- deeling van het hoofd oefenden de leerlingen uit de hoogere VERSLAG LAGER ONDERWIJS

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1610