53
Ill
i
wegbleven, omdat zij zelf inzagen, dat zij by hunne mede
leerlingen vrijwat ten achteren waren. Overigens werden
zwakke leerlingen ook wel afzonderlijk genomen, ten einde
te trachten ze nog bij 'te werken. Aan eene inrichting werden
de leerlingen met onvoldoende vorderingen oorspronkelijk
aan het einde van den cursus niet verhoogd. Het gevolg
was geregeld, dat zij de school verlieten. Daarom worden
zij thans maar „meegesleept”, totdat zij het uit zich zelf
moeten opgeven.
Het schoolverzuim heeft zich in dezen cursus opnieuw
doen gelden. Was het willekeurig verzuim aan enkele scholen
van geene of geringe beteekenis, by andere loopt het bij de
jongens van ’/2 tot 6’/a °/o> aan eene school zelfs tot 10%,
by de meisjes van tot 1 Verzuim wegens ziekte of
andere oorzaken wisselt af bij de jongens van 3 tot 12 °/o,
aan eene inrichting zelfs tot 21 bij de meisjes van 5
tot 10%. Als redenen voor deze verzuimen worden opge
geven: familiezaken, ongesteldheden van den wintertijd,
beroepsbezigheden, K.-K. feestdagen, enz. Ook wordt een deel
mede veroorzaakt door het bijwonen van feestelijkheden en
uitvoeringen. Meermalen geschiedt dit na gevraagd verlof.
De onderwyzers doen wel hun best om het verzuim zooveel
mogelyk te keer te gaan, maar de middelen blijken niet
altijd voldoende, om het kwaad te keeren. Strenge controle
wordt gehouden, er wordt gewezen op de nadeelige gevolgen,
men tracht belangstelling te wekken in het onderwys of
een prettigen geest in de school te bevorderenaan de ouders
wordt een berichtkaart gezonden en, zoo deze niet beantwoord
wordt, een brief, maar ook deze blijft dikwijls onbeantwoord.
Ook wordt met de ouders gesproken of met werkgevers en
werkgeefsters, wanneer werkzaamheden als reden worden
opgegeven. Toch blijft de ziekte van het schoolverzuim
voortwoekeren, een reden te meer, om steeds op leerplicht,
als het eenig geneesmiddel, te blyven wijzen.
De vlijt der leerlingen wordt over ’t geheel geprezen, Op
enkele scholen was de leerlust bijzonder goed, bij andere
liet deze wel eens te wenschen over. In ’t algemeen valt de
vlijt meer te roemen in de voor de leerlingen nieuwe vakken,
die aan de Herhalingsschool onderwezen worden, zooals
VERSLAG LAGER ONDERWIJS