53
135
Verder wordt slöjd onderwezen uitsluitend als leervak op
de navolgende 8 neutrale scholenSurinamestraat 25 (hoofd
M. J. F. Robyns); Juliana-van-Stolberglaan 2a (hoofd: Mej.
M. Smit Sibinga); 2e Schuytstraat 324 (hoofd: Mej. J. P.
Posthuma); de Ruyterstraat 36 (hoofd: H. P. van Nieuwen
burg); de 2e Schuytstraat 332 (hoofd: G. van Wijngaarden);
de Van-Speykstraat 34 (hoofd: Mej. G. W. Ruinen), en als
leermiddel aan de Sweelinckstraat 2224 (hoofden: Dames
Riegen en Schroot) en het Stadhoudersplein 28 (hoofd: P.
J. Treffers).
Zoowel als leervak en als leermiddel wordt handenarbeid
op drie, eveneens neutrale scholen, onderwezen, n.l. aan de
Nassaulaan 26 (hoofd: P. T. van der Meulen); de Antonie-
Duyckstraat 126 (hoofd: J. G. Bos) en de Hugo-de-Groot-
straat 77 (hoofd: G. J. Vos).
De meening van vele hoofden, dat het sparen niet op
school thuis behoort, wint, blijkens hunne.Jaarverslagen,
steeds meer en meer veld.
Nog steeds wordt aan de scholen Cornelis-Jolstraat 117
en de Kerklaan 1 gebruik gemaakt van de schoolspaarbank,
die een onderafdeeling vormt van den Nederl. R.-K. Volks
bond, terwijl de kinderen der Prinses-Julianaschool aan de
Gaffelstraat 85 nog steeds bijdragen aan de zending en de
vereeniging „De Bouwsteen”.
Van de school Heemraadstraat 77 wordt bericht, dat daar
wordt gespaard ten behoeve van het steuncomité, organisatie-
plan-Fokkens.
Handenarbeid. Op 3 Protestantsch confessioneele scholen
onderwijst men den handenarbeid als leervak, n.l. aan de
Koninginnegracht 26 (hoofd: Mej. C. M. Tinholt), de Ver-
hulststraat 112 (hoofd; G. A. Ouwejan) en de Sweelinckstraat
59 (hoofden: de dames Meyboom en Haaxman); aan laatst
genoemde school tevens als leermiddel.
Het oordeel over het nut en de resultaten op laatstge
noemde school luidt: .Het heeft veel nut om het onderwijs
duidelijker en de kinderen handiger te maken.”
VERSLAG LAGER ONDERWIJS