53 135 Verder wordt slöjd onderwezen uitsluitend als leervak op de navolgende 8 neutrale scholenSurinamestraat 25 (hoofd M. J. F. Robyns); Juliana-van-Stolberglaan 2a (hoofd: Mej. M. Smit Sibinga); 2e Schuytstraat 324 (hoofd: Mej. J. P. Posthuma); de Ruyterstraat 36 (hoofd: H. P. van Nieuwen burg); de 2e Schuytstraat 332 (hoofd: G. van Wijngaarden); de Van-Speykstraat 34 (hoofd: Mej. G. W. Ruinen), en als leermiddel aan de Sweelinckstraat 2224 (hoofden: Dames Riegen en Schroot) en het Stadhoudersplein 28 (hoofd: P. J. Treffers). Zoowel als leervak en als leermiddel wordt handenarbeid op drie, eveneens neutrale scholen, onderwezen, n.l. aan de Nassaulaan 26 (hoofd: P. T. van der Meulen); de Antonie- Duyckstraat 126 (hoofd: J. G. Bos) en de Hugo-de-Groot- straat 77 (hoofd: G. J. Vos). De meening van vele hoofden, dat het sparen niet op school thuis behoort, wint, blijkens hunne.Jaarverslagen, steeds meer en meer veld. Nog steeds wordt aan de scholen Cornelis-Jolstraat 117 en de Kerklaan 1 gebruik gemaakt van de schoolspaarbank, die een onderafdeeling vormt van den Nederl. R.-K. Volks bond, terwijl de kinderen der Prinses-Julianaschool aan de Gaffelstraat 85 nog steeds bijdragen aan de zending en de vereeniging „De Bouwsteen”. Van de school Heemraadstraat 77 wordt bericht, dat daar wordt gespaard ten behoeve van het steuncomité, organisatie- plan-Fokkens. Handenarbeid. Op 3 Protestantsch confessioneele scholen onderwijst men den handenarbeid als leervak, n.l. aan de Koninginnegracht 26 (hoofd: Mej. C. M. Tinholt), de Ver- hulststraat 112 (hoofd; G. A. Ouwejan) en de Sweelinckstraat 59 (hoofden: de dames Meyboom en Haaxman); aan laatst genoemde school tevens als leermiddel. Het oordeel over het nut en de resultaten op laatstge noemde school luidt: .Het heeft veel nut om het onderwijs duidelijker en de kinderen handiger te maken.” VERSLAG LAGER ONDERWIJS

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1641